2011-12-01
INWAZJA BARBARZYŃCÓW - INNY FESTIWAL
ORGANIZATOR: BARAK KULTURY
Inwazja barbarzyńców - Inny Festiwal jest nową inicjatywą Fundacji Barak Kultury, której pierwsza edycja zacznie się pod koniec listopada 2011 roku.
Inwazja Barbarzyńców to festiwal poświęcony problemowi spotkania i poznania Innego, którego odmienność może przybierać różne formy. Nie tylko kolor skóry, język, ale także wiek i pochodzenie są często powodem dyskryminacji i wykluczenia. Festiwal poprzez obnażanie stereotypów i bezkompromisową polemikę z mitami jest próbą nowego spojrzenia na relacje z Innym.
Czwartek 1 grudnia
- Godz.18.30
“Erft” – performance, wyk. Ludomir Franczak
Ludomir Franczak : „Erft” – video performance. Projekt dotyczy wojennych losów babci artysty - Józefy Wandy Kraus. Całość opiera się na tajemnicy rodzinnej, którą babcia powierzyła ojcu artysty. Według niej biologicznym dziadkiem jest węgierski lekarz o nazwisku Erft. Artysta poszukiwania rozpoczął w Polsce, a następnym etapem były Węgry i próba dotarcia do rodziny, bądź samego dziadka. Efektem projektu jest spektakl, w którym pomieszane zostały media dźwiękowe, teatralne, wizualne i historyczne. Opowiada o wojnie i jej wpływie na nasze losy, nie z perspektywy wojsk przesuwających się po mapie Europy, ale poprzez osobistą historię babci artysty i jej córki.
http://erftproject.blogspot.com/
Wstęp bezpłatny do wyczerpania miejsc. Szczegóły www.inwazjabarbarzyncow.pl
Inwazja barbarzyńców - Inny festiwal 28.11 – 02.12
Fundacja Barak Kultury
2011-12-03
HUBERT WIŃCZYK - RE:trans sybir
Koncert elektro-akustyczny oparty na nagraniach terenowych i przedmiotach przywiezionych z wyprawy koleją Transsyberysjką nad Bajkał z Pracownią Działań Intermedialnych i Fotografii (wrzesień 2011).
Hubert Wińczyk - artysta dźwiękowy, performer, cyklista, twórca video art. Nalezy do grupy kakofoNIKT z którą występował na takich festiwalach jak: SoundScreen, Heineken Open'er 2009, Misiętupodoba, Miasto Zdarzeń, Wrocław Industrial Festival.
Prowadzi projekt Urinatorium - przedwsięzięcie mające na celu poszukiwanie, badanie i obróbkę dźwięków, które można uznać za metaboliczny odpad życia i działalności ludzkiej. W swojej pracy posługuje się strategiami związanymi z free-improv, musique concrete, field recording, noise niekiedy oddając się rytualnemu transowi. Wykorzystuje m.in. odpadki, głos ludzki, analogowe generatory fal, metalowe idiofony, instrumenty zabawkowe, magnetofony.
Muzycznie/dźwiękowo udziela się też w duecie Revue svazu českých architektů (z Piotrem Tkaczem), podczas spotkań w swobodnej improwizacji (m.in. z Jeffem Gburkiem, Patrykiem Lichotą, Piotrem Mełechem, Hermanem Muntzigiem, Kacprem Ziemianinem) oraz nawiązał łączność z Ramzesem. Autor muzyki do spektaklu teatru tańca "Just Say It" w choreografii Michaela Schumachera. Współprowadzi inicjatywę discipline!sounds organizując koncerty i spotkania
nt. słuchania i nagrywania dźwięku otoczenia (nasłuch aktywny/pasywny).
Razem z fundacją Fabryka UTU prowadzi warsztaty dźwiękowe dla dzieci i
młodzieży. Studiuje intermedia na poznańskim Uniwersytecie Artystycznym.
www.myspace.com/urinatorium
http://soundcloud.com/hubertwinczyk-urinatorium
http://vimeo.com/hubertwinczyk
WSTĘP: 10 ZŁ
2011-12-05
ENSEMBLE 56 feat. MIKOŁAJ TRZASKA
KONCERT W RAMACH FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY
56 to numer heksagarmu księgi „I- Cing" o nazwie LU - „wędrowiec" (wanderer). Dla wędrowca domem jest droga. Spotykając na niej różnych ludzi musi nauczyć się z nimi kontaktować i współpracować niezależnie od ich pochodzenia i tradycji którą reprezentują. Muzyka zespołu to improwizowane kompozycje powstające w „przestrzeni wspólnej", pomiędzy doświadczeniami i preferencjami każdego z muzyków, łączące elementy różnych stylistyk w paradygmacie „estetyki transidiomatycznej" ( transidiomatic aesthetic).
Ensamble jest zespoł działającym metodą "kompozycji spontanicznej", co oznacza, że utwory są w całości improwizowane podczas koncertów. Silnie zakorzeniony w języku jazzowej tradycji poszukuje nowych brzmień i wartości artystycznych poruszając się ponad stylami, wzbogacając swoją twórczość środkami muzyki współczesnej i nawiązując do tradycji muzycznych innych kultur.
Mikołaj Trzaska, saksofonista, klarnecista, improwizator, kompozytor. Wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, kawratetu klarnetowego IRCHA, członkiem m.in: Resonance - Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee czy tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim – wykonujacego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracując z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Clementine Gasser, Petem Ole Jorgensenem, Michaelem Zerangiem, Franzem Houtzingerem, Jayem Rosenem, Domikiem Duvalem, Markiem Sandersem. Nagrał około czterdziestu płyt.
Mieczysław Górka
Współtwórca grupy „Laboratorium", z którym grał od powstania zespołu do końca1979r. Współpracował między innymi ze Zbigniewem Seifertem i Czesławem Niemenem, z zespołami Axis, Sami Swoi, Old Metropolitan Band i Beale Street Band. Obecnie współtworzy zespół The Gravity.
Rafał Mazur
Gra na akustycznej gitarze basowej zbudowanej specjalnie dla niego przez lutnika Jerzego Wysockiego. Organizator comiesięcznych prezentacji wykonań sztuki spontanicznej w Centrum Sztuki Współczesnej w Krakowie, oraz twórca Festiwalu Sztuki Improwizowanej "Meeting of Improvisers.
BILETY W CENIE 30 PLN W PRZEDSPRZEDAŻY ORAZ 35 PLN W DNIU KONCERTU
2011-12-09
TRIFONIDIS ILLUMINATIONS QUARTET
Maciej Trifonidis - kompozytor, saksofonista, multiinstrumentalista, producent muzyczny, realizator dzwięku. Muzyka Trifonidisa jest różnorodna, kompozytor niczym podróżnik wędruje po świecie dźwięków, zachowując jednocześnie swój indywidualny styl i język muzyczny. Komponuje na duże orkiestrowe składy, comba, kameralne tria, duety... Jego muzykę charakteryzuje niezwykła energia, zabawa fakturą i formą. Obok wyrafinowanych jazzowych tematów w kompozycjach Trifonidisa usłyszymy odważne sonorystyczne eksperymenty i dzikie free jazzowe improwizacje, symfoniczno -filmowe nastroje. W wielowątkowych utworach odnajdziemy wpływy muzyki jazzowej, współczesnej i etnicznej. W swojej muzyce twórca ten łączy brzmienia akustyczne z elektroniką, oscylując między improwizacją a precyzyjnym zapisem utworów. Działalność kompozytorska to jedna z trzech głównych dróg artysty. Trifonidis jako multiinstrumentalista udziela się i tworzy wiele zespołów sceny jazzowej, world music i muzyki improwizowanej. A jako producent i realizator dźwięku i wydawca (slowdown records) tworzy i nagrywa muzykę we własnym studio (Trifonidis Studio).
Tomasz Dąbrowski - gra na trąbce i na instrumencie nazwanym przez niego ‘Balkan-Horn ‘, do tego jeszcze na fortepianie i perkusji. Jego mocne, charakterystyczne i rozpoznawalne brzmienie inspirowane jest folkiem wschodnioeuropejskim, awangardą Berlińską i współczesną sceną muzyki improwizowanej. Absolwent PSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale jazzu. Obecnie student wydziału kompozycji na The Carl Nielsen Academy Of Musicw Odense,wDanii. Na swoim koncie ma wiele nagród, m.in: Wraz ze swoim kwartetem zdobył 1 miejsce na XI Ogolnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych Gdyńskiego Sax Clubu (2008). Na tym tez konkursie został uznany za najlepszego instrumentalistę. Przewodniczącym w jury był Zbigniew Namysłowski. Na Festiwalu Młodych Talentów, organizowanym przez Klub Tygmont oraz Uniwersytet Warszawski - „Nadzieje Warszawy 2008", Tomasz Dąbrowski Quintet został uznany za Najlepszy Zespół. W jury zasiadali Andrzej Jagodzinski (przewodniczący), Jerzy Małek i Paweł Brodowski.W 2009 roku Tomasz Dąbrowski otrzymał nagrodę dla najlepszego instrumentalisty na Konkursie w ramach XI Lotos Jazz Festival, Bielska Zadymka Jazzowa, grając z Polsko-Duńskim „OFFQUAR- TET”. W grudniu 2009 został zaproszony by zagrać jako jeden z 6 wybranych solistów z Danii w projekcie CROSSROAD z takimi postaciami jak Ole Matthiessen/Henrik Dhyrbye/Ole Streenberg, jedni z najbardziej znanych muzyków 'hard-bopowych' w Danii. Latem 2010 wydał DVD: LIVE IN KIEV, razem z zespołem OFF-QUAR-TET, oraz Shockola+PL & Leopolis Orchestra. Koncert odbył się w ramach międzynarodowego festiwalu JazzBez w 2009 roku.W lipcu 2011 nakładem magazynu Jazz Forum, ukazała się płyta OFF-QUAR-TET, przyjęta bardzo entuzjastycznie przez krytyków i słuchaczy.Aktualnie trwają pracę nad ukończeniem najnowszego nagrania w trio, ze światowej klasy muzykami. Anders Mogensen i Nils Bo Davidsen, to uznani, bardzo doświadczeni muzycy z Danii, mający na koncie współpracę z takimi nazwiskami jak m.in. Michael Brecker, Jerry Bergonzi, Tim Berne czy Marc Ducret.Do końca 2011 roku, zrealizowane zostan równie nagrania z projektem FREE4ARTS: TOMASZ DABROWSKI/ MACIEJ OBARA / ANDREAS LANG /ANDERS MOGENSEN. Nagrania poprzedzone będą trasą koncertową w Danii, Polsce i na Ukrainie.
Tomasz Wojciech Pulcyn - absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale jazzowym oraz Policealnego Studium Jazzu w Warszawie w klasie prof. Z. Wegehaupta. W 1995 z zespołem Joint Venture zdobył I nagrodę, wyróżnienie indywidualne oraz wyróżnienie za kompozycje na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. Z tym samym zespołem w 1997 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, oraz wyróżnienie na konkursie Zespołów Jazzowych w Hoeilaart (Belgia). W 1998 z Triem Marcina Maseckiego zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, trzecie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie, oraz otrzymał wyróżnienie na Konkursie Zespołów Jazzowych Sarteano (Włochy). W 1999r. z własnym zespołem New Orkestra zdobył III miejsce na Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie.
Krzysztof Szmańda - wszechstronnie wykształcony perkusista. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie perkusji. Współpracował z orkiestrami Sinfonia Varsovia i Filharmonii Narodowej. Odbył dwuletnie studium podyplomowe (w latach 2000-2002) na USC Thornton School of Music w Los Angeles, gdzie doskonalił swoje umiejętności pod okiem m.in.: Petera Erskine'na, John'a Clayton'a. Równolelge pobierał nauki na Henry Mancicni Institute, gdzie w ramach programu perkusyjnego miał możliwość występowania u boku takich muzyków jak Dianne Reeves, Billy Childs, Shirley Horn, Christian McBride, Herbie Hancock, Quincy Jones. Od 2002 roku na stałe pracuje w Operze Narodowej w Warszawie, z którą wielokrotnie występował za granicą (m.in.:w Moskwie, Londynie, tournee po Japonii). Jest członkiem kwartetu jazzowego Soundcheck, z którym zdobył I nagrodę na konkursie jazzowym w Ustii nad Łabą w 2004 roku oraz Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą 2005. Na tym samym festiwalu Krzysztof Szmańda uhonorowany został wyróżnieniem indywidualnym.
BILETY W CENIE 15 PLN TRI
2011-12-12
THE THING
MIEJSCE: SPOT
KONCERT W RAMACH FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY
ORGANIZATORZY: Klub Dragon, Multikulti, Laurence Familly, Fundacja Mały Dom Kultury i Fundacja SPOT.
Skład:
Mats Gustafsson: saxophones, electronics
Ingebrigt Haker Flaten: bass, electric bass, electronics
Paal Nilssen-Love: drums
Szwedzko-norweska grupa The Thing rozpoczęła działalność w lutym 2000 roku podczas serii koncertów i sesji nagraniowych w Sztokholmie. Jej członkowie - Mats Gustafsson, Paal Nilssen-Love, Ingebrigt Haker Flaten - są doskonale znani na scenie jazzowej, wystarczy tylko wspomnieć ich współpracę z Peterem Broetzmannem, Kenem Vandermarkiem, Joe McPhee, Paul Lovensem czy Barry Guy'em. Obecnie, obok Atomic, jest uznawana za najciekawszy skandynawski zespół grający muzykę improwizowaną. Ich muzyka wywodzi się z tradycji niemieckiego, brytyjskiego i amerykańskiego free jazzu lat sześćdziesiątych, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Dona Cherry'ego, który przez wiele lat mieszkał w Sztokholmie. W repertuarze grupy są rzadziej grywane kompozycje Cherry'ego, które powstały podczas jego pobytu w Szwecji. Wszystkie do tej pory wydane płyty The Thing ("The Thing", "Action Jazz", "Live At Bla", "Garage", The Thing with Joe McPhee and Cato Salsa Experience "Sounds Like A Sandwich", Two Bands And A Legend "I See You Baby" były znakomicie przyjęte zarówno przez krytyków, jak i fanów, a jak pisał krytyk All About Jazz: "koncerty tych trzech znakomitych improwizatorów są niesamowitą mieszanką tradycji, awangardy, energii i szaleństwa. W rezultacie otrzymujemy dawkę wspaniałej muzyki, która na pewno nikogo nie pozostawi obojętnym".
Ingebrigt Haker Flaten – basista, kompozytor i improwizator norweski. Ukończył konserwatorium w Trondheim, gdzie jeszcze będąc studentem poznał Paal’a Nilssen-Love’a i Havarda Wiika i założył swój pierwszy profesjonalny zespół – kwartet Element; a z Paalem tworzy od tego czasu najsłynniejszą europejską sekcję rytmiczną. Głównym polem jego muzycznej aktywności są zespoły Atomic, trio The Thing (z Matsem Gustafssonem i Nilssem-Lovem) oraz własny kwintet z Jeffem Parkerem i Davem Rempisem, chociaż aktywnie współtworzy także inne projekty: Free Fall, The Electrics, The Outskirts, Dave Rempis Percussion Quartet, Scorch Trio, Trinity, IPA, Daniel Levin Trio. W muzyce inspiruje się dokonaniami Jimm y’ego Garrisona, Richarda Davisa i Williama Parkera, a także europejskich improwizatorów – Barry Guya, Dave’a Hollanda i Petera Kowalda.
http://www.ingebrigtflaten.com/
Paal Nilssen-Love – perkusista. Bez wątpienie najważniejszy perkusista szeroko pojętej europejskiej sceny freejazzowej ostatnich lat i jeden z najbardziej kreatywnych norweskich muzyków młodego pokolenia, występuje i nagrywa wraz z Peterem Brotzmannem (Chicago Tenten), Evanem Parkerem, Matsem Gustafssonem (The Thing), Johnem Butcherem, Jebem Bishopem, Stenem Sandellem, Joe McPhee i Toshinori Kondo. Lider własnego kwartetu TownOrchestraHouse. Koncertuje i nagrywa także solo. Właściciel oficyny wydawniczej PNL Records.
Mats Gustafsson, ur. 1964-10-29, Umea (Szwecja), saksofonista, kompozytor, improwizator. Gustafsson rozpoczął naukę od gry na flecie. Jako nastolatek grał w różnych jazz-rockowych i punkowych zespołach w rodzinnym Umea. Z muzyką improwizowaną zetknął się w 1982 r. grając z perkusistą i wibrafonistą Kjellem Nordesonem. Wraz z nim oraz kontrabasistą Peterem Jansonem współtworzył w 1986 r. AALY Trio. Od 1985 r. po przeniesieniu się do Sztokholmu artysta współpracuje z gitarzystą Christianem Munthe oraz jest członkiem tria Gush (Gustafsson, Sten Sandell, Raymond Strid). Duży wpływ na dalszy rozwój saksofonisty miała działalność i sposób grania Petera Brötzmanna, którego usłyszał końcem lat 80. Od tej pory bardzo dużo koncertuje, głównie z muzykami free improve. Współpracuje m.in. z Paulem Lovensem, Paulem Lyttonem, Günterem Christmannem, Barry Guyem, Raymondem Stridem, Rogerem Turnerem, Patem Thomasem, Derekiem Baileyem. Jest członkiem Barry Guy New Orchestra. Od poczatku lat 90. Gustafsson regularnie koncertuje w USA, zwłaszcza w Chicago. Nawiązuje tam ścisłą współpracę z Kenem Vandermarkiem, Fredem Lonbergiem Holmem, Hamidem Drakiem, Michaelem Zerangiem. W 1997 roku zostaje zaproszony do Peter Brötzmann Chicago Tentetu. Wraz z norweskimi muzykami Ingebrigtem Hakerem Flatenem i Paalem Nilssen-Lovem w 2000 r. tworzy trio The Thing, uważane za za jedną z najważniejszych formacji XXI wieku w zakresie muzyki improwizowanej. Trio współpracuje i nagrywa z Kenem Vandermarkiem i Joe McPhee. Kolejną niezwykłą formacją, w której gra Gustafsson jest trio Sonore. Współtworzy je trzech wybitnych improwizatorów grających na instrumentach stroikowych - Gustafsson, Ken Vandermark i Peter Brötzmann. Mats Gustafsson często współpracuje z rockową grupą Sonic Youth. Jest także partnerem artystów z kręgu sztuki tańca, teatru, poezji i malarstwa. Skomponował również kilkanaście dobrze ocenianych utworów z gatunku muzyki współczesnej.
www.matsgus.com
BILETY W CENIE 45 PLN W PRZEDSPRZEDAZY ORAZ 60 PLN W DNIU KONCERTU
2011-12-14
RAFAŁ MAZUR ORAZ KEIR NEURINGER
Mazur i Neuringer spotkali się w 1999 na jam session w krakowskiej piwnicy jazzowego klubu i grają odtąd razem. Stworzyli frez-jazzowe trio Stability Group, Infinity Quartet (wraz z Ranem Zawelem na puzonie oraz Markiem Choloniewskim bawiącym się elektroniką), oni również współfundowali kolektyw improwizatorów, który połączył wielu muzyków różnych narodowości. Obaj muzycy mają wręcz intuicyjne wyczucie form muzycznych tworzonych tak indywidualnie, jaki i w doskonale dogranym tandemie. Produkują niezwykłą gamę brzmień, zwłaszcza biorąc pod uwagą ograniczoną liczbę wykorzystywanych przez siebie źródeł dźwięku ( akustyczna gitara basowa, okazjonalnie gięta oraz saksofon nie podłączany do wzmacniacza). Przez długie lata wspólnego grania balansują między wybuchami energii a powściągliwością, otwarciem na publiczność a długim dialogiem między dwojgiem przyjaciół.
„ Oni znaleźli fenomenalną symbiozę dźwięku, tworząc razem coś, co wykracza poza dźwięk poszczególnego instrumentu. Naprawdę mocne.” Frez Jazz Blog
Rafał Mazur – studiował grę na wiolonczeli w Krakowie, na bas przerzucił się w późnych latach ’80. Od 2000 roku gra na basie akustycznym zbudowanym wg. Jego wskazówek i specyfikacji przez lutnika Jerzego Wysockiego. Mazur rozwinął i dopracował indywidualne podejście do swojego instrumentu i do improwizacji szeroko pojętej, gdzie dźwięczność, technika przeciągania i gesty łączą się samoistnie w swojego rodzaju performance.
Keir Neuringer – kultywuje osobiste i bardzo cielesne podejście do improwizacji na solowym saksofonie, które ma honorować, budować nad lub unikać różnic miedzy muzyką a tradycją.
W swojej pracy, jaką jest muzyka i nie tylko (kompozytor, performer, pisarz, kurator, członek i lider zespołów…) poszukuje drogi wprowadzenia publiczności w stan emocjonalnej i intelektualnej ciekawości, która w odpowiednich warunkach podejmie wieloznaczeniowy dialog z szeroko pojętą kulturą.
BILETY W CENIE 20 PLN W PRZEDSPRZEDAŻY ORAZ 25 PLN W DNIU KONCERTU