WYDARZENIA PROJEKTY O FUNDACJI KONTAKT KROCHMAL TV

2017-05-12

Bachorze & Szpura & Zemler

Wspólny koncert zespołu Bachorze, Pawła Szpury oraz Huberta Zemlera

Pierwszy set: Hubert Zemler Solo

Drugi set: Bachorze & Pilokatabaza (Szpura&Zemler)

 

12.05.2017, g. 20.00

Klub Dragon/ Scena MDK

bilety 25 pln

 

Paweł Szpura wydał w 2016 roku nakładem Instant Classic album "Elite Feline" z grupą Lotto. Również w 2016 roku Bachorze wydało w Pawlaczu Perskim album "Okoły gnębione wiatrem".

 

Paweł Szpura - perkusja

Paweł Doskocz - gitara elektryczna

Michał Biel - Saksofon barytonowy

Maciej Maciągowski - syntezator

 

https://instantclassic.bandcamp.com/album/elite-feline

https://pawlaczperski.bandcamp.com/album/oko-y-gn-bione-wiatrem-ppt36

 

Bachorze - Grupa prezentuje swój brak wyobraźni w pełnym skupieniu, niejednokrotnie w melancholijnym uniesieniu boryka się z własnymi słabościami, tocząc bój o efemeryczność improwizacji i jej granice jednocześnie. Bachorze podąża śladami, które samo zostawia, tworzy zwiewne miniaturki, sarabandy i inne kaprysy. W marcu 2016 roku premierę miał pierwszy album „Okoły gnębione wiatrem”, który ukazał się na kasecie nakładem wydawnictwa Pawlacz Perski:

 

„Bachorze gra, jakby wzięło sobie do serca radę Captaina Beefhearta – jak tonący próbujący dotrzeć do brzegu. ”Okoły gnębione wiatrem„ to brudne noisowe materie zamknięte w klatce nieregularnego pulsu i zainfekowane bluesowym wirusem. Psychodrama? Inscenizacja? Miejski rytuał? A może to duchy ostatnich wiejskich muzykantów próbują odnaleźć swoją drogę w postindustrialnym chaosie?”

 

Bachorze konsekwentnie grzęźnie w miejscu, gdzie na rozpalone słońcem życie od zażynek do dożynek pomroka nachodzi. Przez kłosy żyta i pszenicy prześwituje zarzewie upadku, kult tradycji ludowych staje w obliczu wrogiej siły. „Nie wystarczą cztery strzały w rogach powały”. Bachorze zatopione w aurze morowego spustoszenia popada w zadumę nad hałasem tych wydarzeń.

 

https://soundcloud.com/bachorze

https://pawlaczperski.bandcamp.com/album/oko-y-gn-bione-wiatrem-ppt36

http://www.facebook.com/bachorze/

http://www.youtube.com/watch?v=MmxPD6rDoiw

 

Paweł Szpura to perkusista, który w swojej grze z powodzeniem kompiluje różne muzyczne style. Pobrzmiewają tu inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, nie brak nawiązań do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60. i 70. Gra Szpury jest lekka i rytmiczna zarazem, co zbliża go do tradycji gry spod znaku Eda Blackwella i Hamida Drake’a, z którym zagrał podczas Krakowskiej Jesieni Jazzowej w 2013 r. Współpracował z takimi zespołami jak Cukunft, HERA, Wovoka. Z Łukaszem Rychlickim i Mike’m Majkowskim tworzą trio Lotto.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ErG7vJ-L5-M

 

Hubert Zemler, perkusista, kompozytor. Jako perkusista koncertował w Europie, w Stanach Zjednoczonych, w Turcji, na Bliskim Wschodzie (Syria, Jordania, Egipt, Liban) oraz w Korei i Japonii. W 2009 roku w Korei Południowej zdobył brązowy medal na międzynarodowych Igrzyskach Delfickich w kategorii „perkusja solo”.

Jest również interpretatorem muzyki współczesnej. W jego repertuarze są utwory kompozytorów XX i XXI wieku: "AIR" Helmuta Lechenmanna (wykonane na koncercie inauguracyjnym festiwalu Warszawska Jesień 2015 z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Alexandra Liebreicha), Steve Reich (brał udział w pierwszym polskim wykonaniu Music for 18 Musicians), Tadeusz Wielecki, Zygmunt Krauze, Tomasz Sikorski, Cornelius Cardew, Zdzisław Piernik, Arturas Bumsteinas.

Równolegle z klasyczną edukacją i współpracą z orkiestrami symfonicznymi udzielał się w zespołach jazzowych, zgłębiał tajniki improwizacji i muzyki eksperymentalnej. Obecnie jest jednym z najbardziej aktywnych perkusistów polskiej sceny improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu. Występuje na jednej scenie z przedstawicielami różnych nurtów muzycznych, takich jak jazz , world music , rock i blues muzyka improwizowana. 

Współtworzy warszawskie zespoły sceny niezależnej: Piętnastka (wraz z Piotrem Kurkiem), Slalom (z Bartoszem Weberem i Bartłomiejem Tycińskim), Shy Albatross (z Raphaelem Rogińskim , Natalią Przybysz i Miłoszem Pękalą) trio jazzowe LAM (z Wacławem Zimplem, Krzysztofem Dysem), duet Pilokatabaza (z Pawłem Szpurą) oraz angażuje się w wiele projektów z pogranicza muzyki współczesnej i improwizacji. 

 

Współpracował między innymi z Johnem Tilbury, Evanem Ziporynem, Gyanem Riley'em, Agusti Fernardezem, Felixem Kubinem, Reinaldo Ceballo, grupą Kwadrofonik, zespołem Mitch & Mitch, Kamilem Szuszkiewiczem, Raphaelem Rogińskim, Wacławem Zimplem, kolektywem "Kawalerowie Błotni" .

  • 2017-05-18

    Kobieta z wydm

    18.05.2016, g. 20.30

    Klub Dragon/Scena MDK

    bilety I pula 20 pln, II pula 25 pln

     

    Kobieta z wydm: 

    Iwona Król - syntezatory/głos 

    Mateusz Rychlicki - perkusja/gitara/głos 

    Błażej Król - gitara basowa/głos

     

    bental - dno zbiornika wodnego jako swoiste środowisko życia(źrodło: Słownik Języka Polskiego PWN)

    ***

    Historia powstania debiutu Kobiety z wydm jest dwoista. Z jednej strony ten zespoł to owoc miłości i przyjaźni, a dalej radości ze wspólnego grania i komponowania. Błażej Król z żoną Iwoną stworzył przecież duet Lauda, zaś Mateusz Rychlicki był perkusistą w ostatniej scenicznej inkarnacji KRÓLA. Z drugiej strony realizacja płyty napotykała na liczne przeszkody. Pierwsza wersja nagrań zniknęła w tajemniczych okolicznociach z twardego dysku, a próby jej odzyskania zakończyły się fiaskiem i permanentym ukszodzeniem sprzętu. 

    Zespół zmuszony był nagrać całość jeszcze raz, prawie od początku. Kolejnej realizacji towarzyszyło już podskórne napięcie, które przełożyło się na ostateczne brzmienie „Bentala“. Problemy produckyjne towarzyszły płycie zresztą do momentu oddania do tłoczni, z kolei relacje w zepole nigdy były lepsze.  

    Dlaczego „Bental”?  Bo, jak mówi sam zespół, to „muzyka podszyta dziwnym niepokojem.  Mroczna i mułem pokryta, ale z światłem na ramieniu.”

    ***

    "Najlepsze teksty polskiej muzyki elektronicznej, których czasem zazdroszczę. Powaga i komizm, ciemność i światło, prostota i wyrafinowanie w muzyce i słowie." Szczepan Twardoch

     

    Grupa: Kobieta z wydm

    Tytuł: Bental

    Wytwórnia: Thin Man Records

    Data premiery: 7.04.2017

  • 2017-05-23

    Carrier/Gadecki/ Mazur/Lambert

    23.05.2017, g. 20.30

    Klub Dragon/Scena MDK

    bilety 30 pln

     

    Kwartet Carrier/Gadecki/Mazur/Lambert jest „rozszerzeniem” kanadyjsko-polskiego tria Carrier/Mazur/Lambert, które ma już na koncie kilka płyt w renomowanych wytwórniach – Not Two Records, No Business Records, FMR Records. Kwartet powstał podczas ostatniej, zeszłorocznej trasy tria, gdy muzycy spotkali się podczas wspólnego koncertu w gdyńskim klubie „Cyganeria”. Tomek Gadecki dołączając do pozostałych muzyków wniósł świeżą energię i dodał kolejny element barwowy, wzbogacając przestrzeń dźwiękową zespołu. Kwartet nagrał materiał muzyczny, który niebawem ukaże się na CD.

     

    ------------------------------

    Francois Carrier

    Alto saxophonist and improviser François Carrier knows how to surround himself, find the most compatible partners, and maintain a recorded presence all over the world. His rich, deep playing that blends lyricism with boldness and a sense of surpassing one’s self has earned him a place in the Eight Annual International Critic’s Poll of El Intruso 2015 and in the DownBeat’s 2013 Best Alto Sax Players List.

    In 2001 he won a Juno Award in the Best Contemporary Jazz Album category for his third album Compassion (Naxos Jazz).

    To date, François combines an impressive discography of over thirty internationally acclaimed albums with legendary musicians such as Paul Bley, Gary Peacock, Bobo Stenson, Tomasz Stanko, Uri Caine, Jason Moran, Dewey Redman, Mat Maneri, Sonny Greenwich, Jean-Jacques Avenel, John Edwards, Steve Beresford, Rafal Mazur, etc. Drummer Michel Lambert has been his most faithful collaborator. Together, Michel and François undertook several tours in Europe, Asia and Canada.

    In 2002, François spent six months in Québec Studio in Rome as a saxophonist-composer where created links with the Italian music scene. He also lived in the Québec Studio in London in 2011, where he worked among other things in the development of his Free Opera and initiates a number of recording sessions with several London musicians.

    In 2005 he was spotted by British label Leo Records with whom he released five unique albums. Several European avant-garde music labels then join the party such as Creative Sources (Portugal), Ayler Records (Sweden-France), FMR Records (England), Not Two Records (Poland). Following the major international media coverage, the demands keep multiplying. Thus soon, François will publish four new albums recently recorded during his 2015 European tour on NoBusiness Records (Lithuania) For Tune Records (Poland) and FMR Records.

    His newest releases The Joy of Being on NoBusiness and Freedom is Space for the Spirit on FMR are both receiving outstanding press reviews. Four more albums will come out in 2017. 

    -----------------------------

    Michel Lambert

    Michel Lambert is the descendant of a virtual dynasty of classical musicians in Quebec. After studying at the Conservatoire de Musique de Québec, his fascination with drums and composition inspired him to pursue his education at Berklee College in Boston, where his professors included John La Porta, Herb Pomeroy, and Greg Hopkins. Later on, he travelled to Los Angeles in ‘83, Paris, New York and Amsterdam the following three years.

    Since ‘82, different projects have taken him to Europe, across Canada, the U.S. and Asia, at different festivals like the Berliner Jazztreff, Jazzfest Wien, Jak Jazz in Jakarta, Pori Jazz, l’Europa Jazz Festival du Mans, Birmingham Jazz Festival, Internationales New Jazz Moers, North Sea Jazz, Bermingham, Jazzmandu Nepal, Tampere Jazz Happening, Jazz Sardigna, Civitavecchia in Festival, JVC Paris, Nancy Jazz Pulsations, Caltanissetta in Sicily, Jazz at Lincoln Center and many others. He has recorded in several countries and performed with such artists as Gary Burton, Dewey Redman, Barre Phillips, Paul Bley, Uri Caine, Bobo Stenson, Gary Peacock, Tomasz Stanko, Mat Maneri, Misha Mengelberg, Milcho Leviev, Bobby Few, Raoul Björkenheim, Jean Jacques Avenel, Sonny Greenwich, Don Thompson, Dave Young or Herbie Spanier.

    He currently works with Jeannette Lambert, Reg Schwager, the Maikotron Unit, the Auguste Quartet, Many Worlds, Vincent Gagnon, François Carrier, and several bands under his own leadership. His recording“Le Passant features a written score for a 12 piece orchestra confronted with the improvisers, Dominic Duval, Ellery Eskelin and Malcolm Goldstein. He performs with Alexandre Grogg and Guillaume Bouchard on his newest project, Journal des Episodes.

    Critics have described some of his projects as, “Adventurous yet contained, always uncompromisingly searching", " ...a vital and important record...", “...This is art at a very high level”, "...a challenging hour of unusual fare created by a masterly drummer" or “Rare to hear music of this depth and substance, period”.

    An accomplished composer, he wrote his "Journal des Episodes, 366 Episodes pour orchestre symphonique" in 1988 and it was performed by the Winnipeg Symphony Orchestra in 1992. As a visual artist, he was commissionned by the Canada Council to illustrate the cd box set, a compilation of Canadian music to celebrate the 50th anniversary of the United Nations in 1996. He has been the resident of the Studio du Québec in New York City and the Studio du Québec in Paris thanks to the support of the CALQ. In 2004 he completed the 5 Double Duets, a series of drums and art duets with Daniel Humair, Han Bennink, Rakalam Bob Moses, Sven Ake Johansson and John Heward. He performed alongside Japanese ceramic artist Shozo Michikawa in Quebec City. He brought his music Out Twice through Europe two years in a row. He performed and gave workshops in Bali, Indonesia, with vocalist and poet Jeannette Lambert. Together with Reg Schwager their record label, Jazz from Rant, has been documenting their music since 1991. 

    He teaches jazz drum performance at McGill University.

    ----------------------------

    Rafał Mazur

    Rafał Mazur jest jednym z najciekawszych i najbardziej twórczych improwizatorów grających na akustycznej gitarze basowej. W jego muzyce wolna improwizacja spotyka się z filozofią chińską i praktykami tao. Swoje koncepcje realizujem.in link opens page in new window. w zespole Ensemble 56, międzynarodowym trio Mockunas/Mazur/Strid oraz Mazur/Neuringer Duo a także Kaluza/Majewski/Mazur/Suchar. W tym ostatnim składzie artyści nagrali album „Tone Hunting”, który w październiku 2013 ukazał się nakładem oficyny Clean Feed. 

    Mazur od 7 lat aktywnie trenuje taoistyczną sztukę walki TaiJi Quan Chen, uważając za chińskimi filozofami i mistrzami sztuk walki, iż najważniejszy w kwestii kreacji spontanicznej oraz adekwatnej reakcji na nieprzewidziane sytuacje jest stan umysłu.

    W Chinach od ponad 3000 lat doskonali się praktyki przygotowywania umysłu do działania spontanicznego, a teoretyczne rozważania nad kreacją "ad hoc", znajdujące swe źródła w taoistycznej tezie o "naturalnej i spontanicznej kreacji" otaczającej nas rzeczywistości, mają swoje początki we wczesnym średniowieczu - dynastii Tang.

    Obecnie Mazur jest doktorantem w Instytucie Filozofii UJ, gdzie realizuje program badawczy dotyczący daoistycznych strategii działania używanych w praktyce „swobodnej ekspresji” - metodzie artystycznej kreacji stosowanej w kręguwenren, i możliwości zastosowania tych strategii w praktyce swobodnej improwizacji. W kręgu jego filozoficznych zainteresowań, oprócz filozofii i estetyki Dalekiego Wschodu znajdują się: estetyka sztuk performatywnych, filozofia sztuki, neuroestetyka i prakseologia.

    Rafał Mazur jest autorem pierwszej płyta z muzyką swobodnie improwizowaną na akustycznej gitarze basowej solo - "Sonor Forms”. Album ten ukazał się w listopadzie 2009 nakładem DTS Records. 

    Artysta koncertował m.in link opens page in new window. w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Izraelu, Chinach, Anglii, Austrii, Belgii, Holandii, na Ukrainie, Węgrzech i w Polsce. Brał udział w festiwalach: Krakowska Jesień Jazzowa, Krakowski Letni Festiwal Jazzowy, White Night w Tel Avivie, White Night w Rzymie, Microfestival of Insubordinations (Genewa), JazzBez (Lwów/Lublin), Ljubljana Jazz Festival, Beograd Jazz Festival, Audio Art (Kraków), Adlibitum (Warszawa).

    W różnych składach wydał kilkanaście albumów w wytwórniach: Not Two Records (Ensemble 56, Mazur Neuringer Duo), Insubordinations, DTS Records, AudioTong i Clean Feed.

    Współpracował z muzykami światowej sceny free improvisation: LaDonna Smith, Misha Feigin, Frederic Blondy, Lisa Ullen, Charlota Hug, D'incense, DD Kern, Susana Gartmayer, LeQuan Ninh, Zsolt Sores.

    ----------------------------

    Tomek Gadecki

    Saksofonista, muzyk. Ostanie lata poświęcił się szeroko rozumianej muzyce improwizowanej (Olbrzym i kurdupel) w takim jej aspekcie gdzie komponowanie jest tożsame z wykonaniem i jest niepowtarzalne.

    Swoją miłość do muzyki wyssał z mlekiem matki. Początkowo grał w orkiestrze dętej w swojej parafii – lata 80 te, na puzonie. Jednak saksofon był marzeniem które zaczęło się realizować w szkole średniej oraz w domu kultury w Gdyni. Średnia szkoła muzyczna oraz fascynacja jazzem to okres studiów. Wieczny poszukiwacz prawdy do ostatniego dźwięku.

    Wraz z zespołem Bikomutant – zostaje laureatem konkursu zespołów alternatywnych organizowanym przez krakowską Alchemię pod nazwą Dachowanie.

    W 2007 r zakłada wspólnie z Marcinem Bożkiem zespół -„Olbrzym i Kurdupel” . W lutym 2008 roku wydają wspólnie pierwszą autorską płytę z muzyką improwizowaną pod tytułem „Frrrrrrrrrr…”

    Tomasz Gadecki brał udział w następujących przedsięwzięciach muzycznych.

    Zespoły: Orkiestra Dęta Parafii O.O. Franciszkanów w Gdyni, Orkiestra Dęta Stoczni Gdynia, Orkiestra DK w Gdyni, „Słoń”, „Chwalmy Pana” , duet z Piotrem Manią , duet z Jackiem Mazurkiewiczem ,”Jazzmassacra „,”Bikomutant” , „Olbrzym i Kurdupel” ,Ikenga Drummers, Contemporary Noise Sextet – podaczas Warsaw Summer Jazz Days (2011), Groont Ansamble, Dzidzia – Marcin Zabrodzki, Walkirie Saxofonowe Zwierzęta.

    Wspólnie z Mikołajem Trzaską oraz Rafałem Mazurem stworzyli zespół Czary mary podczas Off Jazz festiwal w Tczewie w (2011). Grał z wieloma muzykami między innymi Sławas Lewy, Tomasz Sowiński, Kuba Staruszkiewicz, Przemek Dyjakowski. Współpracuje z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku jako saxofonista w spektaklu „Sprawa operacyjnego rozpoznania”. Współpraca z Prof. Robertem Knuthem, Anną Kalwajtys w przedsięwzięciach performatywnych.

    W 2012 roku wziął udział w warsztatach oraz koncercie wspólnie z muzykami Ray Dickaty, Jaime Harding, Joanna Kuźma, Michał Goran Miegoń, Piotr Pawlak, Antoni Budziński, Borys Kossakowski, Artur Tobolski, Tomasz Żukowski, Kamil Szuszkiewicz, -wall of sound, space-rock, shoegaze, spacenoisefuckingamazingpsychadelictrip, czyli Pure Phase Ensemble. Gra w zespole DREADLESS LIONS – kultowym przedstawicielu gatunku Reggae.

    2017-05-24

    Widoki. Pokaz etiudy warsztatowej

    Przetrzeć szybę, wyjrzeć przez okno i zamiast codziennej krzątaniny zobaczyć inny świat: krajobrazy urwistych gór, pachnących lasów, czarownych jezior, mórz i oceanów. Odrobina wyobraźni, a świat nabiera kolorów, otwiera przestrzenie, rozwiewa firanki, wypełnia pokój i wszyscy zaczynamy tańczyć i grać na wyobrażonych instrumentach w słynnym big-bandzie Luisa Armstronga „What a wonderful world”…

     

    Występują: Anna Augustyniak, Łukasz Idzikowski, Krystyna Imilińska, Krzysztof Mariankowski, Filip Marković, Jarosław Paciorek, Maciej Pintera, Kinga Skorupka, Marta Turostowska, Natalia Turostowska.

     

    Reż. Marcin Kęszycki / Konrad P. Szymański

    Skrzypce: Kasia Klebba

     

    W ramach projektu „Performanse wspólne”

    Kuratorki: Agata Podemska / Paulina Skorupska

    Organizator: Fundacja Mały Dom Kultury

     

    Spektakl jest efektem warsztatów teatralnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

     

    Projekt dofinansowany ze środków Urzędu Miasta Poznania.

     

    25 kwietnia 2017, g. 18.00, Mały Dom Kultury, ul. Zamkowa 3/4, Poznań