2014-11-03
Nowy Wiek Awangardy
DZIEŃ I
Bachorze / Maciej Maciągowski, Michał Jerzy Biel, Paweł Doskocz/
godzina 19.00, Mały Dom Kultury - Klub Dragon
The Thing / Mats Gustafsson Paal Nilssen-Love, Ingebrigt Haker Flaten/
godzina 20.30, Mały Dom Kultury - Klub Dragon
Jam session - około godziny 23.00 Klub Dragon , scena główna
Bilety dzienne na 1 i 3 dzień festiwalu : 50 pln
Bilet dzienny na 2 dzień festiwalu: 30 pln
Karnet : 100 pln
BACHORZE to Maciej Maciągowski, Michał Jerzy Biel oraz Paweł Doskocz. Członkowie grupy grają na instrumentach wybranych samodzielnie (syntezator modularny/saksofon barytonowy/gitara). Maciej interesuje się przestrzenią zamkniętą, błędem i geografią. Michała inspiruje twórczość Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” oraz sylwetki i dorobek wybitnych literatów. Paweł używając preparacji szuka nowych możliwości brzmieniowych instrumentu. Skupia się na graniu muzyki improwizowanej, a inspiracje czerpie z wielu źródeł.http://bachorze.bandcamp.com/releases
Maciej Maciągowski - magister akustyki, muzyk ignorant, elektronik amator. Tworzy dźwięk używając syntezatora modularnego. Interesuje go niedoskonałość aparatury, sprzężenie zwrotne, w swojej działalności stara się łączyć je z muzyczną subtelnością. Współtworzy zespoły Lata, Bachorze i Cococlock, wykonujące muzykę improwizowaną na żywo.
Paweł Doskocz – gitara elektryczna, często preparowana. Używając preparacji szuka nowych możliwości brzmieniowych instrumentu. Skupia się na graniu muzyki improwizowanej, a inspiracje czerpie z wielu źródeł. Współtworzy takie zespoły jak SUMPF z Piotrem Tkaczem i Patrykiem Daszkiewiczem oraz BACHORZE z Maciejem Maciągowskim i Michałem Jerzym Biel.
Michał Jerzy Biel – syn wybitnego kapitana żeglugi wielkiej. Nie poszedłszy w ślady ojca romansował w dzieciństwie ze śpiewem chóralnym, by porzucić go za sprawą fascynacji brzmieniem instrumentów dętych. Bogatszy w cenne doświadczenia, zdobyte podczas licznych tułaczek po nadmorskich kurortach, kontynuuje swą muzyczną odyseję improwizując w przeróżnych sytuacjach akustycznych. Brat Gwidona Starki, odwieczny przyjaciel Literata oraz Prozaika – założycieli WWHil (Wybitni Wrocławscy Harcerze i Literaci). Współtworzy projekty Cococlock, Bachorze oraz Mikrobi.T. Aktualnie pracuje nad zbiorem Krótkich, nieco dłuższych jednak, etiud ludowych. Instrumenty przewodnie: saksofon barytonowy, głos.
THE THING to szwedzko-norweska grupa, która rozpoczęła działalność w lutym 2000 roku podczas serii koncertów i sesji nagraniowych w Sztokholmie. Jej członkowie - Mats Gustafsson, Paal Nilssen-Love, Ingebrigt Haker Flaten - są doskonale znani na scenie jazzowej, wystarczy tylko wspomnieć ich współpracę z Peterem Broetzmannem, Kenem Vandermarkiem, Joe McPhee, Paul Lovensem czy Barry Guy'em. Obecnie, obok Atomic, jest uznawana za najciekawszy skandynawski zespół grający muzykę improwizowaną. Ich muzyka wywodzi się z tradycji niemieckiego, brytyjskiego i amerykańskiego free jazzu lat sześćdziesiątych, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Dona Cherry'ego, który przez wiele lat mieszkał w Sztokholmie. W repertuarze grupy są rzadziej grywane kompozycje Cherry'ego, które powstały podczas jego pobytu w Szwecji. Wszystkie do tej pory wydane płyty The Thing ("The Thing", "Action Jazz", "Live At Bla", "Garage", The Thing with Joe McPhee and Cato Salsa Experience "Sounds Like A Sandwich", Two Bands And A Legend "I See You Baby" były znakomicie przyjęte zarówno przez krytyków, jak i fanów, a jak pisał krytyk All About Jazz: "koncerty tych trzech znakomitych improwizatorów są niesamowitą mieszanką tradycji, awangardy, energii i szaleństwa. W rezultacie otrzymujemy dawkę wspaniałej muzyki, która na pewno nikogo nie pozostawi obojętnym".
Posłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=LtGhozsubQg
Mats Gustafsson - saksofonista, kompozytor, improwizator. Gustafsson rozpoczął naukę od gry na flecie. Jako nastolatek grał w różnych jazz-rockowych i punkowych zespołach w rodzinnym Umea. Z muzyką improwizowaną zetknął się w 1982 r. grając z perkusistą i wibrafonistą Kjellem Nordesonem. Wraz z nim oraz kontrabasistą Peterem Jansonem współtworzył w 1986 roku AALY Trio. Od 1985 roku po przeniesieniu się do Sztokholmu artysta współpracuje z gitarzystą Christianem Munthe oraz jest członkiem tria Gush (Gustafsson, Sten Sandell, Raymond Strid). Duży wpływ na dalszy rozwój saksofonisty miała działalność i sposób grania Petera Brötzmanna, którego usłyszał końcem lat 80. Od tej pory bardzo dużo koncertuje, głównie z muzykami free improve. Współpracuje m.in. z Paulem Lovensem, Paulem Lyttonem, Günterem Christmannem, Barry Guyem, Raymondem Stridem, Rogerem Turnerem, Patem Thomasem, Derekiem Baileyem. Jest członkiem Barry Guy New Orchestra. Od poczatku lat 90. Gustafsson regularnie koncertuje w USA, zwłaszcza w Chicago. Nawiązuje tam ścisłą współpracę z Kenem Vandermarkiem, Fredem Lonbergiem Holmem, Hamidem Drakiem, Michaelem Zerangiem. W 1997 roku zostaje zaproszony do Peter Brötzmann Chicago Tentetu. Wraz z norweskimi muzykami Ingebrigtem Hakerem Flatenem i Paalem Nilssen-Lovem w 2000 r. tworzy trio The Thing, uważane za za jedną z najważniejszych formacji XXI wieku w zakresie muzyki improwizowanej. Trio współpracuje i nagrywa z Kenem Vandermarkiem i Joe McPhee. Kolejną niezwykłą formacją, w której gra Gustafsson jest trio Sonore. Współtworzy je trzech wybitnych improwizatorów grających na instrumentach stroikowych - Gustafsson, Ken Vandermark i Peter Brötzmann. Mats Gustafsson często współpracuje z rockową grupą Sonic Youth. Jest także partnerem artystów z kręgu sztuki tańca, teatru, poezji i malarstwa. Skomponował również kilkanaście dobrze ocenianych utworów z gatunku muzyki współczesnej.
matsgus.com
Paal Nilssen-Love - perkusista, kompozytor i improwizator. Bez wątpienie najważniejszy perkusista szeroko pojętej europejskiej sceny freejazzowej ostatnich lat i jeden z najbardziej kreatywnych norweskich muzyków młodego pokolenia, występuje i nagrywa wraz z Kenem Vandermarkiem, Davem Rempisem, Fredem Lonberg-Holmem, Sabirem Mateenem, Bobby Bradfordem, Jimem O'Rourke, Terrym Ex, Thurstonem Moorem, Peterem Brötzmannem (Chicago Tenten), Evanem Parkerem, Matsem Gustafssonem (The Thing), Johnem Butcherem, Jebem Bishopem, Stenem Sandellem, Joe McPhee i Toshinori Kondo. Lider własnego kwartetu TownOrchestraHouse. Koncertuje i nagrywa także solo. Właściciel oficyny wydawniczej PNL Records.
http://www.paalnilssen-love.com/
Ingebrigt Håker Flaten - basista, kompozytor i improwizator norweski. Ukończył konserwatorium w Trondheim, gdzie jeszcze będąc studentem poznał Paal'a Nilssen-Love'a i Havarda Wiika i założył swój pierwszy profesjonalny zespół - kwartet Element; a z Paalem tworzy od tego czasu najsłynniejszą europejską sekcję rytmiczną. Głównym polem jego muzycznej aktywności są zespoły Atomic, trio The Thing (z Matsem Gustafssonem i Nilssem-Lovem) oraz własny kwintet z Jeffem Parkerem i Davem Rempisem, chociaż aktywnie współtworzy także inne projekty: Free Fall, The Electrics, The Outskirts, Dave Rempis Percussion Quartet, Scorch Trio, Trinity, IPA, Daniel Levin Trio. W muzyce inspiruje się dokonaniami Jimm y'ego Garrisona, Richarda Davisa i Williama Parkera, a także europejskich improwizatorów - Barry Guya, Dave'a Hollanda i Petera Kowalda.
http://www.ingebrigtflaten.com/
2014-11-05
Nowy Wiek Awangardy
DZIEŃ III
GMO Trio /Piotr Mełech, Witold Oleszak, Adam Gołębiewski/
godzina 19.00, Mały Dom Kultury - Klub Dragon
Made To Break /Tim Daisy, Christof Kurzmann, Jasper Stadhouders,Ken Vandermark/
godzina 20.30, Mały Dom Kultury - Klub Dragon
Jam session - około godziny 23.00 Klub Dragon, scena główna
Bilety dzienne na 1 i 3 dzień festiwalu : 50 pln
Bilet dzienny na 2 dzień festiwalu: 30 pln
Karnet : 100 pln
GMO TRIO to grupa trzech poznańskich instrumentalistów: Adam Gołebiewskiego, Piotra Mełecha i Witolda Oleszaka której debiut miał miejsce na Kopenhagen Jazz Festival w 2012 roku. U źródła ich muzyki, każdorazowo leży czysta improwizacja: ani forma, ani struktura, ani żaden z pojawiających się elementów nie podlega wcześniejszym rozważaniom. Daje to muzykę pod wieloma względami nieoczywistą, wewnętrznie zróżnicowaną, bliską współczesnej kameralistyce. Ruch dźwięku jaki tworzy GMO to kontinuum, łączące w całość skrajne estetyki i proporcje: od śpiewności i zawieszonej między tonalnościami harmonii, po szorstką sonorystyczną fakturę.
Adam Gołębiewski – perkusista improwizator (także muzykolog, socjolog). Porusza się na gruncie muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. W swojej pracy koncentruje się głównie na rozszerzaniu możliwości zestawu perkusyjnego i instrumentów perkusyjnych w zakresie ich brzmienia, ekspresji i anatomii. Improwizację w muzyce traktuje jako otwarty amalgamat właściwych uczestnikom, równoprawnych estetyk, będącą świadomą praktyką dialogu i kompromisu. Występował między innymi z Yoko Ono, Thurstonem Moorem, Matsem Gustafssonem, Fredem Lonberg-Holmem, Kenem Vandermarkiem, Peterem Evansem, Agusti Fernandezem, Johnem Edwardsem, Alexem Wardem, Witoldem Oleszakiem, Łukaszem Szałankiewiczem, Mazenem Kerbajem i wieloma innymi.
www.adamgolebiewski.com
Piotr Mełech - wszechstronny klarnecista, kompozytor, aktywny muzyk poznańskiej sceny improwizowanej, chętnie odwołujący się do jazzowej tradycji, jak i europejskiej awangardy i free improv, współtwórca formacji Enterout Trio, Tfaruk Love Comunication, Tsiguny Fanfara Avantura, Duo Odux (z Ksawerym Wójcińskim), Lentoid, Yazzbot Mazut (sekstet). Koncertował i nagrywał wraz z Michaelem Zerangiem, Matsem Gustafssonem, Claytonem Thomasem, Clare Cooper, Chrisem Abrahamsem, Ksawerym Wójcińskim, Adamem Wróblewskim, Pawłem Postaremczakiem, Patrykiem Lichotą. Współpracował z Teatrem Strefa Ciszy - Kwatera oraz grupą teatralną "Kapral Feat. De Kolt" (muzyka do spektaklu "Bad Song") a także z poznańskimi poetami - Edwardem Pasewiczem i Szczepanem Kopytem. Udział w wybranych festiwalach: I Lublin Jazz Festiwal, Tzadik Poznań Festiwal, Poznańska Wiosna Muzyczna, Friv Festiwal, Malta Festiwal, Madeinpoznań Noc, Misiętupodoba. Prowadzi w poznańskim klubie Dragon cykl koncertów improwizowanych Triolowe Rozkłady Yazzdy oraz Jeden do Jeden
Witold Oleszak - naukę muzyki rozpoczął w wieku 5 lat. Po latach kształcenia (fortepian klasyczny), porzucił szkołę i wkrótce dołączył do awangardowej, muzycznej i para-teatralnej grupy "KREW". To doświadczenie najbardziej wpłynęło na kierunek jego artystycznych poszukiwań. W 1989 rozpoczął studia w zakresie architektury, równolegle działając na polu muzycznym - jako autodydakta. W tym czasie powstawały wyłącznie utwory-ilustracje dla teatru alternatywnego oraz koncepcje partytur graficznych. Od roku 2003, jako muzyk-improwizator, konsekwentnie rozwija własną metodę twórczą „Muzyka Prefabrykowana” (Pre-Fab Music System). Obecnie skupia się prawie wyłącznie na wykonawstwie muzyki swobodnie improwizowanej, pozostając jednocześnie członkiem poszukujących grup muzycznych – "REPORTAŻ" i "RAL7024" oraz współpracując z Anną Zielińską. Najczęściej gra na fortepianie i fortepianie preparowanym, instrumentach własnej konstrukcji oraz na dowolnych instrumentach zepsutych i na krawędzi ruiny. Jako wykonawca, najbardziej ceni sobie współpracę z innowacyjnymi perkusistami takimi jak: Andrzej Karpiński, Chris Cutler, Adam Gołębiewski, Robert Broniarz, Mark Sanders, Dyre Magnus Korssjøen, czy Roger Turner, z którym gra na stałe od kilku lat.
MADE TO BREAK - nowy kwartet Kena Vandermarka, który zagości w Poznaniu po raz pierwszy. Pod wieloma względami jest to zespół będący następcą słynnego The Vandermark 5, który - mimo międzynarodowego składu - stara się działać jako tzw. working band. "Nowy" oznacza tutaj także próbę odmiennego podejścia chicagowskiego saksofonisty do muzycznej materii, nawet jeżeli wykorzystuje on metody wcześniej stosowane choćby w projektach FME, Frame Quartet czy Spaceways Inc. Główną zasadą, według, której powstała muzyka kwartetu jest jej "modułowa organizacja" - poszczególne kompozycje zbudowane są z bloków, które z kolei mogą być oparte na jednym z trzech zasadniczych elementów: temacie, rytmie lub strukturze. Moduły te oczywiście można przestawiać w obrębie kompozycji za każdym razem na nowo budując - odmienny od innych - szkielet kompozycji. Taki sposób tworzenia bywa także nazywany "improwizacją strukturalną", ponieważ przy zachowaniu poszczególnych składowych elementów pozwala na eksperymentowanie z ostateczną formą kompozycji. Inną rzeczą jest pisanie np. dwóch lub trzech partii na każdy z instrumentów zespołu, tak by partnerzy mogli sami wprowadzać dodatkową zmienną i w jakiejś mierze swoimi wyborami determinować brzmienie zespołu, i końcowy wydźwięk kompozycji. «Staram się wyjść poza jazzową estetykę i wykorzystać różne źródła moich rytmicznych i melodycznych pomysłów, ale których inspiracją są często odmienne gatunki muzyki, którymi jestem zainteresowany - funk, rock, europejska awangarda i scena free improv czy choćby i dorobek tzw. szkoły nowojorskiej - Cage'a, Feldmana, Wolffa, Browna; aby znaleźć nowe sposoby organizowania komponowanej materii», mówi Vandermark. Niektóre z modułów są porywające, inne zdają się być bardziej abstrakcyjne i chaotyczne, a jeszcze inne są jakby układanką w trakcie tworzenia. Zawsze jednak musimy pamiętać, że jest to tylko jedno z nieskończenie wielu możliwych rozwiązań w ramach jednej i tej samej kompozycji. To muzyka będąca niezwykłą, energetyczną podróżą i fascynującą intelektualną przygodą!
Posłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=zBzT_JKbj7I
Ken Vandermark (USA): saxophone, clarinets
Christof Kurzmann (Austria): electronics
Jasper Stadhouders (Holandia): bass
Tim Daisy (USA): drums
2014-11-10
Fred Lonberg - Holm / Adam Gołębiewski
Koncert w ramach Nowy Wiek Awangardy [www.nowywiekawangardy.blog
Duet Freda Lonberg-Holma (wiolonczela, elektronika) i Adama Gołębiewskiego (perkusja, przedmioty) ukształtował się w toku studyjnych i koncertowych doświadczeń kwartetu Divided by Four. Ich muzyka sumuje język do granic abstrakcyjnego improv jak i pierwiastki współczesnego free jazzu. Muzycy w pewnym sensie wystawiają słuchacza na próbę, zarówno do kątem zwrotów spodziewanej dramaturgii muzyki jak i rozwiązań czysto barwowych, emitując dźwięk dojmujący, bolesny, pozostawiający w słuchaczu żywy ślad. Pierwsza płyta duetu, /Relephant/ ukaże się nakładem Bocian Records.
Fred Lonberg-Holm: cello, electronics
Adam Gołębiewski: drums, percussion
Fred Lonberg-Holm - wiolonczelista i kompozytor, lider własnych zespołów: Valentine Trio i Lightbox Orxhestra. Urodził się w 1962 roku, studiował w Juilliard School, a później na rozmaitych kursach prowadzonych m.in. przez Anthony'ego Braxtona, Mortona Feldmana, Bunita'ę Marcus i Pauline Oliveros. W 1995 roku przeniósł się do Chicago gdzie szybko podjął współpracę z muzykami tamtejszej sceny jazzowej i postrockowej - jest muzykiem i współtwórcą zespołów The Boxhead Ensemble, The Friction Brothers (z Michael'em Zerang'iem), The Flatlands Collective, Keefe Jackson's Fast Citizens, Joe McPhee Survival Unit III, Peter Brotzmann Chicago Tentet, Frame 4tet, Territory Band. Współpracował z wieloma czołowymi amerykańskimi i europejskimi muzykami sceny jazzowej i free improv wśród których wymienić należy: Jima Bakera, Johna Butchera, Wilberta DeJoode, Axela Doernera, Matsa Gustafssona, Charlotte Hug, Glenna Kotche, Petera Kowalda, Nicole Mitchell, Torstena Mullera, Jima O'Rourke, Jeffa Parkera, Davida Stakenasa, Bena Vida i Michaela Zeranga. Muzyk Vandermark 5 od 2004 roku. http://
Adam Gołębiewski – perkusista improwizator (także muzykolog, socjolog). Porusza się na gruncie muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. W swojej pracy koncentruje się głównie na rozszerzaniu możliwości zestawu perkusyjnego i instrumentów perkusyjnych w zakresie ich brzmienia, ekspresji i anatomii. Improwizację w muzyce traktuje jako otwarty amalgamat właściwych uczestnikom, równoprawnych estetyk, będącą świadomą praktyką dialogu i kompromisu. Występował między innymi z Yoko Ono, Thurstonem Moorem, Matsem Gustafssonem, Fredem Lonberg-Holmem, Kenem Vandermarkiem, Peterem Evansem, Agusti Fernandezem, Johnem Edwardsem, Alexem Wardem, Witoldem Oleszakiem, Łukaszem Szałankiewiczem, Mazenem Kerbajem i wieloma innymi. www.adamgolebiewski.com
Mały Dom Kultury, Dragon
Poznań, ul. Zamkowa 3
Bilety: 15/20 PLN
2014-11-16
Zakamarki Małego Domu Kultury
warsztaty dla dzieci i rodziców
(warsztaty trwają około 60-90 minut)
Zakamarki Małego Domu Kultury to spotkanie z książką, które może się skończyć
w zupełnie innym czasie i przestrzeni. Chcemy, żeby książka inspirowała
do odkrywania, tworzenia, eksperymentowania. Zdarzyć może się wszystko.
W listopadzie zapraszamy na…
… warsztaty wokół książki „Kto straszy, Albercie?”, tekst i ilistracje
Gunilla Bergström.
Warsztaty dla dzieci w wieku 4 - 8 lat.
Miejsce: Fundacja Mały Dom Kultury, ul. Zamkowa 3/4 Poznań
Wstęp wolny
Liczba miejsc ograniczona
Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl
Projekt ten realizowany jest przy wsparciu Miasta Poznania.
Organizator: Fundacja Mały Dom Kultury.
Partner: Wydawnictwo Zakamarki.
Patroni Medialni: Miasto Dzieci, Czas Dzieci, IKS, "dzieciPOZNAN.pl - dziecięca strona Poznania", Kultura Poznań, Ryms, Qlturka, Radio Afera, BabyOnline, Mini-Kultura.
2014-11-30
SHOFAR-Trzaska/ Rogiński/ Moretti
Mikołaj Trzaska - saksofon, klarnet basowy
Raphael Rogiński - gitara elektryczna
Macio Moretti - perkusja
☛ Zespół Shofar powstał z inicjatywy Raphaela Rogińskiego. Ideą składu jest odnalezienie wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i jazzie free, jak i kontynuowanie tradycji muzyki żydowskiej, która dla zespołu jest wciąż żywa. Utwory, które znalazły się na płycie pochodzą z przedwojennych badań muzykologicznych z terenów Ukrainy, Polski i Mołdawii. To najcześciej tzw. "niguny", czyli magiczne pieśni religijne, w niektórych przypadkach mające wprowadzać w trans i ekstazę oraz "frejlaksy", czyli utwory bardziej taneczne, wywodzące się z liturgii żydowskiej. Zachowując w niezmienionej formie materiał dźwiękowy utworów możliwe jest poznanie całego spektrum muzyki chasydzkiej i kultury z nią związanej. Wszystko to jest połączone ze współczesnym podejściem do kreatywnej formy jazzu.
Repertuar zespołu Shofar składa się z tradycyjnej, religijnej muzyki żydowskiej. Podobnie jak komentowanie Tory tak i tu, poprzez muzykę odtwarzane są różne prądy religijności. Dlatego obok chasydzkich nigunów znajdziemy muzykę najstarszego obrządku w synagodze, a obok piesni kantorów z międzywojnia, muzykę obrządku liberalnego. Na płytę "Shofar" w większości składają się utwory z tradycji chasydzkiej. Głównym impulsem do zajęcia się akurat tą tradycją było odnalezienie przez Raphaela Rogińskiego zbioru pieśni chasydzkich Bieregowskiego >1892-1961> - muzykologa, który od lat 20 ubiegłego stulecia, badał muzykę żydowską. Jednym z efektów jego pracy był tom poświęcony właśnie tradycji chasydzkiej.
MAŁY DOM KULTURY, ul. Zamkowa 3
Bilety : 25 pln przedsprzedaż / 35 pln w dniu koncertu
https://www.youtube.com/watch?v=jkPcdakBps0#t=13