2014-03-09
ZAKAMARKI MAŁEGO DOMU KULTURY
warsztaty dla dzieci i rodziców
(warsztaty trwają około 60-90 minut)
Zakamarki Małego Domu Kultury to spotkanie z książką, które może się skończyć w zupełnie innym czasie i przestrzeni. Chcemy, żeby książka inspirowała do odkrywania, tworzenia, eksperymentowania. Zdarzyć może się wszystko.
W marcu zapraszamy na…
… warsztaty wokół książki pt. „Lotta. Trzy opowiadania” autorstwa Astrid Lindgren z pięknymi ilustracjami Ilon Wikland. Lotta to bardzo dzielna, pomysłowa i zaradna dziewczynka. Potrafi znaleźć rozwiązanie w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji. Jeśli jesteście ciekawi przygód Lotty, zapraszamy na warsztaty.
Warsztaty dla dzieci w wieku 4 - 8 lat.
Miejsce: Fundacja Mały Dom Kultury, ul. Zamkowa 3/4 Poznań
Wstęp: 20zł/dziecko
Liczba miejsc ograniczona.
Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl
Organizator: Fundacja Mały Dom Kultury.
Partner: Wydawnictwo Zakamarki.
Patroni Medialni: Miasto Dzieci, Czas Dzieci, IKS, Dzieci Poznań, Kultura Poznań, Ryms, Qlturka, Radio Afera, BabyOnline, Mini-Kultura.
2014-03-11
DAVE REMPIS/TIM DAISY DUO
Dave Rempis: saxophones
Tim Daisy: drums, percussion
KONCERT W RAMACH FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY
Dave Rempis i Tim Daisy znają się świetnie od lat - razem występowali i występują w bardzo wielu projektach: The Vandermark 5, Triage, Dave Rempis Percussion Quartet, Engines, Resonance... Ale ten duetowy jest ze wszech miar szczególny - nosi wszelkie znamiona starcia instrumentalnych gigantów, zwarcia muzycznych żywiołów. Znakomici instrumentaliści, których błyskotliwe pasaże i solówki niejednokrotnie mogliśmy podziwiać podczas koncertów, tym razem imponują także jako kompozytorzy: krótkich, powstałych naprędce, wyimprowizowanych tematów, z których rozwijają solowe popisy i duetowe interakcje. Takich partii nie powstydziłby się niejeden etatowy kompozytor szlagierów z gatunku zgoła innej muzyki. A ponieważ energii im też nie brakuje, koncert ten na pewno będzie wspaniałym przeżyciem dla wszystkich miłośników otwartego jazzu mocno jednak zakorzenionego w tradycji. Dave Rempis jest bowiem bardzo rzadkim typem saksofonisty który otwarty na wszelkie sonorystyczne nowinki, pozostaje cały czas wierny tradycji Charliego Parkera. Ale dodać do tego trzeba jeszcze biegłe opanowanie instrumentu i wyobraźnię – jego gra sprawia naprawdę imponujące wrażenie.
Niektórzy krytycy mawiają, że najlepszym sprawdzianem możliwości improwizujących muzyków są duety - tu nic nie da się ukryć, nie ma jak, gdzie i kiedy uciec od dialogu. Jeżeli tak rzeczywiście jest, i jeżeli chcecie posłuchać jak dwójka muzyków zdaje go celująco - przyjdźcie na Koncert Dave Rempis / Tim Daisy duo do klubu Dragon. Nie zawiedziecie się na pewno.
Dave Rempis: kompozytor i saksofonista (altowy, tenorowy i barytonowy); absolwent antropologii i etnomuzykologii Northwestern University oraz University of Ghana w Legon; karierę muzyczną rozpoczął w 1997 roku i bardzo szybko otrzymał ofertę zastąpienia Marsa Williamsa w kwintecie Kena Vandermarka, w którym stałym członkiem jest po dziś dzień. Krótko po tym działalność rozpoczęły autorskie formacje Dave'a Rempisa - Triage (z Jasonem Ajemianem na basie i Timem Daisym na perkusji), Dave Rempis Quartet i Dave Rempis Percussion Quartet. Koncertował i nagrywał z rozmaitymi składami - w triach z Alec'iem Ramsdell'em i Jerry'm Bryerton'em, Jason'em Roebke i Jim'em Baker'em, od początku został zaproszony do formacji Kena Vandermarka Territory Band a także the Brian Dibblee Quartet oraz the Chicago Improvisors. Współpracuje z wszystkimi najważniejszymi muzykami chicagowskiego młodego pokolenia (Hamid'em Drake'iem, Joe Morris'em, Fred'em Lonberg-Holm'em, Michael'em Zerang'iem, Kevin'em Drumm'em), a także europejskiej sceny awangardowej (Axel'em Doerner'em, Paul Lytton, Frederikiem Ljungkvistem, Per, Ake Holmlanderem i wielu innymi). Animator sceny muzycznej w Chicago, współtwórca festiwalu Umbrella Music.
www.daverempis.com
Timothy Daisy urodził się 15 lipca 1976 w Waukegan w stanie Illinois. Tim jest jedną z podpór chicagowskiej sceny jazzowej (tzw. młodego Chicago) od roku jego przybycia do Chicago (1997). Jednym z pierwszych muzyków, z którym Tim wtedy nawiązał kontakt był Dave Rempis - ich współpraca trwa po dziś dzień. W 1998 roku powstał ich pierwszy wspólny projekt - trio Triage (pierwotnie grał w nim na basie Gordon Lewis, w 2000 roku zastąpił go Jason Ajemian). Oprócz tego wraz z Davem Tim Daisy realizuje równolegle kilka różnych projektów - Tim Daisy / Dave Rempis Duo, Rempis Percussion Quartet (wraz z Antonem Hatwichem i Frankiem Rosaly) czy The Engines ( wraz z Jebem Bishopem i Natem McBridem). W roku 2001 Tim Daisy dołączył do kwintetu Ken Vandermarka - The Vandermark 5 (zastąpił tu Tima Mulvennę). Owocem tego spotkania jest pięć studyjnych albumów i dwa koncertowe boksy oraz współpraca wraz z Kenem Vandermarkiem w kilku innych grupach - Bridge 61 (wraz z Natem McBridem i Jasonem Steinem) oraz Frame Quartet (wraz z Fredem Lonberg-Holmem oraz Natem McBridem). Owocem trasy po Polsce Dragons 1976 w luty 2008 roku jest współpraca Tima Daisy z polskimi muzykami - triem The Light, a także duetowy projekt z klarnecistą Wacławem Zimplem oraz trio i kwartet z Mikołajem Trzaską. Tim prowadzi także własne zespoły, których repertuar bazuje na jego kompozycjach - są to Festival Quartet (z Keefem Jacksonem, Joshem Bermanem oraz Antonem Hatwichem), Sky and Light (z klarnecistą basowym Jasonem Steinem i Antonem Hatwichem) i New Fracture Quartet (z Jamie'm Branchem, Dave'm Miller'em i Nate'm McBride'm)
www.timdaisy.com
http://nowywiekawangardy.blogspot.com/
WSTĘP: 20/30PLN
2014-03-12
BAŚNIE WŁAŚNIE
Oskar Kolberg zebrał piękne baśnie cudowne, ale też powieści moralne, legendy, powieści o zbójcach, oszustach, głupcach i babach, ale także dykteryjki i fraszki. Gdyby chcieć je wszystkie opowiedzieć to moglibyśmy siedzieć i siedzieć, opowiadać i opowiadać, słuchać i słuchać. Skłonimy się ku tym baśniom, które szczególnie ujęły nasze serce. O kim opowiemy wie jedynie Oskar Kolberg, który muzykom podpowiada jak grać oberki. Jedno jest pewne, będzie etnicznie i będzie Polsko. Mają też pojawić się zagadki, a zresztą, sami zobaczycie.
Opowiada: Martyna Rubinowska, Ola Sulska, Bartosz Woźniak, Vampek.
Muzyka: Baja Band
www.basniewlasnie.pl
"Baśnie są bardziej niż prawdziwe, nie dlatego iż mówią nam, że istnieją smoki, ale że uświadamiają, iż smoki można pokonać." G. K. Chesterton.
BILETY: 5PLN (liczba miejsc ograniczona)
2014-03-16
AKADEMIA MAŁEGO DOMU KULTURY
TWORZYMY TEATR LALKOWY
(warsztaty trwają 60-90 minut)
Zapraszamy na warsztaty teatralno-plastyczne, podczas których będziemy tworzyć lalki teatralne, rekwizyty i małe przedstawienie lalkowe. Na koniec warsztatów zaprosimy rodziców na pokaz przedstawienia powarsztatowego.
Warsztaty dla osób w wieku 4–10 lat
Cena warsztatów: 25zł/dziecko
Liczba miejsc ograniczona
Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl
Zapisy do 14 marca
Miejsce: Fundacja Mały Dom Kultury, ul. Zamkowa 3/4 Poznań
(dla spóźnialskich wejście przez Klub Dragon).
Patroni medialni: Qlturka, Czas Dzieci, IKS, Kultura Poznań, BabyOnline, Miasto Dzieci, Mini-Kultura, dzieciPOZNAN.pl.
2014-03-16
MEŁECH/KOWALSKI DUO
Duet Mełech/Kowalski eksploruje rejony muzyki elektro-akustycznej z mocnym akcentem na improwizację. Ich kompozycje będące wynikiem zarówno scenicznej interakcji jak i wyimprowizowanych konstrukcji rytmiczno-harmonicznych (tworzących bazę, bądź tylko pretekst dla muzyków) mają też w sobie przestrzeń na kaprysy układów scalonych, inspirację błędem, czy fascynacje ciszą.
Piotr Mełech - clarinets & live electronics
Piotr Kowalski - korg electribe & kaoss pad
WSTĘP WOLNY
2014-03-20
SAME SUKI
Magdalena Wieczorek - Duchewicz – śpiew
Helena Matuszewska – suka biłgorajska, rebab turecki, skrzypce
Patrycja Napierała – bendir, cajon, stopa perkusyjna, instrumenty perkusyjne
Justyna Meliszek – wiolonczela
Marta Sołek – suka biłgorajska, fidel płocka
Rewolucyjna formacja o zadziornej, wyrafinowanej nazwie powstała na początku 2012 roku. Nazwa związana jest z występującą w niej suką biłgorajską, staropolskim instrumentem smyczkowym.
Punktem wyjścia do powstawania utworów są melodie ludowe pochodzące z Polski. Jest to próba przełożenia muzyki źródeł na język współczesnego świata, prowokacji artystycznej opartej o ludową poetykę i lirykę korzenną. Aranżacje piosenek znacznie odbiegają od oryginału, zarówno muzycznie jak i tekstowo. Są efektem spotkania kobiet – muzyków, o mocnych charakterach, na co dzień poruszających się w różnych nurtach: od ludowych, poprzez klasyczne, ethno, aż do współczesnych. I tak usłyszymy w SAMYCH SUKACH
szeroki wachlarz instrumentów akustycznych: suka biłgorajska, fidel płocka, rebab turecki, wiolonczela, bendir, cajon i inne instrumenty perkusyjne. Muzyczne ilustracje ludowe ujęte w swobodny, niekonwencjonalny sposób, stanowią opowieści, które prezentuje nam wszechstronny, żeński wokal. W swoich tekstach zespół porusza aktualne sprawy ukazując kobiece spojrzenie na świat…
W maju 2012 Same Suki zdobyły nagrodę specjalną w konkursie Polskiego Radia „Nowa Tradycja” – sesje nagraniowe w studiu Polskiego Radia ufundowaną przez Program 2 Polskiego Radia.W czerwcu 2013 roku wygrały konkurs IV Dragon Folk Fest w Poznaniu zdobywając Złotą Fujarę. W Październiku 2013 ukazała się debiutancka płyta Samych Suk pt.: ”Niewierne”. W grudniu 2013 zespół zdobył II Nagrodę w konkursie Scena Otwarta oraz Nagrodę Publiczności podczas Mikołajków Folkowych w Lublinie.
BILETY: 20/25 PLN
2014-03-23
KRÓLEWNA ŚNIEŻKA I FROZEN BIRD
Zespół "Frozen Bird" - zobrazuje swoją muzyką "Królewnę Śnieżkę" z 1916 roku. Inspirując się historią i obrazem, przedstawi swoją własną muzyczną interpretację tego dzieła. Będzie to wyjątkowa okazja by usłyszeć zespół w tej nietypowej odsłonie. Nowe kompozycje zainspirowane tym niemym filmem, które zostaną zaprezentowane podczas projekcji, nie były i nie będą wykonywane na koncertach zespołu. Zespół premierowo zaprezentował muzykę do tego filmu w ramach "14. Festiwalu Filmu Niemego: Fabryka Snów" w Krakowie.
KRÓLEWNA ŚNIEŻKA | SNOW WHITE (J. Searle Dawley) USA 1916, 65’
Niedawno odnaleziona i odrestaurowana, najstarsza filmowa adaptacja klasycznej baśni. Film, który zachwycił Walta Disney’a i stał się bezpośrednią inspiracją dla jego słynnej animacji z 1937 roku.
FROZEN BIRD
Twórczość grupy, można określić jako współczesną, popową, kameralistykę z elementami muzyki elektronicznej. Starannie przygotowane koncerty mają charakter minimalistycznego widowiska i współczesnego muzycznego spektaklu. Ten eklektyczny materiał muzyczny składa się z utworów instrumentalnych i piosenek śpiewanych w językach: angielskim, polskim i francuskim.
Debiutancki album pt. Frozen Bird "Terry's Tale" ukazał się 27 lutego nakładem wytwórni płytowej Karrot Kommando. Premiera miała miejsce w Teatrze Rozmaitości w Warszawie.
Gościnnie (podczas koncertów specjalnych) z zespołem występuje Hana Umeda, Mistrzyni Tańca Japońskiego Nihon Buyo.
Koncerty zespołu mają charakter różnorodny w zależności od przestrzeni, w jakiej się odbywają. Jeśli jest to duża scena festiwalowa albo klub wtedy koncerty są dynamiczne, z większą dawką elektroniki. Natomiast w małych przestrzeniach oraz w teatrach czy kinach, występy mają charakter bardziej kameralny, na ogół bez zestawu perkusyjnego.
Dotychczas zespół Frozen Bird można było usłyszeć między innymi na:
Open'er Festival (Gdynia), OFF Festival (Katowice), Noc Muzeów (Warszawa), Festiwalu Rewizje (Warszawa), Festiwalu Warsaw Music Week (Warszawa), Festiwalu Wujek (Fabryka Trzciny w Warszawie), Festiwalu Filmowym Hommage a Kieślowski (Sokołowsko), Festiwalu Filmu Niemego: Fabryka Snów" (Kraków), Festivalu Plateaux (Warszawa), na Zamku Królewskim (Sala Dywanowa) (Warszawa), w "Białej Synagodze" (Ośrodek Pogranicze "Sztuk, kultur, narodów" w Sejnach), Pikniku Kulturalnym "Co Jest Grane" (Gazety Wyborczej) (Warszawa) oraz w wielu klubach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Gdyni, Wałbrzychu, Płocku, Łodzi, Poznaniu...
Skład zespołu oraz instrumentarium (podczas projekcji):
Lula - piano, theremin
Radek Duda - piano, syntezator, theremin, mbira, harmonijka ustna, sampler, efekty elektroniczne
Radek Polakowski - akordeon, skrzypce, syntezator
Piotr Janiec – tuba
BILETY: 15/20PLN
2014-03-26
PURUSHA
|PAWEŁ POSTAREMCZAK/WOJTEK TRACZYK/PAWEŁ SZPURA|
KONCERT W RAMACH FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY
(http://nowywiekawangardy.blogspot.com/)
Trzy osoby patrzące na tą samą rzecz widzą trzy różne rzeczy. Trzy osoby grające szczerze o tym samym, grają trzy różne rzeczy. W tym zespole, uważamy, że to dobrze. Nie próbujemy ani tego zmieniać, ani udawać, że jest inaczej. Grając, każdy z nas zachowuje swoją perspektywę. Gra to, co czuje, a nie to, co czuje kolega. W konsekwencji, jedyny poziom, na którym się zgadzamy to istota. Sedno.
PURUSHA
Trio, w skład którego wchodzą: Wojtek Traczyk (kontrabas, esraj), Paweł Szpura (perkusja) i Paweł Postaremczak (saksofony), zaprezentuje nowy materiał, tuz przed sesją nagraniową płyty.
Paweł Postaremczak – jeden z najciekawszych saksofonistów na polskiej scenie. Charakteryzuje go wyjątkowo liryczny i ekstatyczny styl, będący kontynuacją tradycji wielkich mistrzów saksofonu jak John Coltrane czy Pharoah Sanders. Jego gra hipnotyzuje. Z niezwykłą świadomością tworzy frazy niepowtarzalne, trudne do zapomnienia. Ma za sobą współpracę z takimi muzykami jak Hamid Drake, Michael Zerang, Mikołaj Trzaska, Klaus Kugel, Raphael Rogiński, Janusz Stefański, Marcin Masecki, Robert Kusiołek czy Markiem Tokarem.
Wojciech Traczyk - kontrabasista i kompozytor jazzowy. Jest absolwentem wydziału jazzu PSM im. F. Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu Zbigniewa Wegehaupta oraz wydziału jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie kontrabasu Adama Kowalewskiego. Jego artystyczne poszukiwania skoncentrowane są na budowaniu indywidualnego języka w oparciu o szeroko rozumianą tradycje muzyczną. Współpracuje z wieloma muzykami i współtworzy projekty prezentujące różne stylistyki, między innymi: Marcin Masecki, Maria Peszek, Muzykoterapia, Tworzywo Sztuczne, Timeless, Telewizor, Zimpel&Traczyk&Rasz Trio, których cechą wspólną jest oryginalność brzmienia i emocjonalna siła wyrazu.
Paweł Szpura – perkusista, którego styl jest kompilacją wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60-tych i 70-tych. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans, to sprawia, że jest kontynuatorem tradycji Eda Blackwella i Hamida Drake’a. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim.
BILETY: 15/20PLN