WYDARZENIA PROJEKTY O FUNDACJI KONTAKT KROCHMAL TV

2010-02-04

FREEYO


KONCERT W RAMACH FESTIWALU FREE.K

Freeyo to zespół muzyki improwizowanej pochodzący z Trójmiasta. Powołany do życia przez Wojtka Mazolewskiego (lidera i twórcę Pink Freud), Irka Wojtczaka (saksofonistę Tymański Yass Ensemble, Wojtek Mazolewski Quintet, Outlook) oraz Michała Gosa (perkusistę zespołów Rogulus X Szwelas und Gos, Śladami Gagarina, Maszyna do Mięsa). Muzycy współpracowali z takimi artystami, jak John Zorn, Tim Bernie, Dave Douglas, Pat Mastelotto, Trey Gunn. Trio to formuła wymagająca od muzyków największego zaangażowania. Pełne pasji i energii koncerty to znak rozpoznawczy zespołu. Mając w pamięci dokonania The Ornette Coleman Trio, Jimi Hendrix Experience, Cream, Anthony Braxton - Seven Compositions (Trio), Thomas Chapin Trio czy The Thing, muzycy szukają harmonii wspólnego języka muzycznego. Od dłuższego czasu ich nieformalne i przypadkowe spotkania powodowały bardzo energetyczne erupcje muzyczne, którymi cieszyli swoich odbiorców. Pomimo, że każdy z członków Freeyo to bardzo aktywny solista, zachęceni wsparciem i entuzjazmem publiczności postanowili podążać wspólnie nową ścieżką. Zgodnie z maksymą „przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda” po jednym z zarejestrowanych radiowych koncertów uznali, że mogą się podzielić tym materiałem muzycznym z publicznością, przygotowując dla niej koncertowy album zatytułowany „Freeyo”. Zawartość tego albumu to muzyka otwarta na nowe i stare horyzonty, gdzie muzycy czerpią pełnymi garściami z polskiego folkloru, muzyki jidysz, zanurzając to wszystko głęboko w wodach najlepszych tradycji free jazzu oraz współczesnej formie improv, co daje bardzo energetyczną żywiołową strukturę muzyczną. Artyści o projekcie mówią tak: „Staramy się wykluczyć wszelką symetrię wprowadzając dynamiczną równowagę, która posiada właściwości destrukcyjno-konstrukcyjne – niszczy poszczególne formy, by wytworzyć rytm wzajemnych czystych relacji”. To trzeba zobaczyć przede wszystkim na żywo. Na koncercie możemy wziąć w tym aktywny udział, doświadczyć bezpośrednio aktu tworzenia. Muzycy, czerpiąc inspirację z życia codziennego i danej chwili, bezpośrednio przenoszą doświadczenia i emocje w uniwersalny świat dźwięków. Możemy się spodziewać zaskakujących efektów dźwiękowych, ponieważ ich domena to inwencja i spontaniczność. Wojtczak, Mazolewski i Gos w specyficzny dla siebie sposób tworzą współczesną formę zespołu muzyki improwizowanej.

www.myspace.com/freeyo 

  • 2010-02-11

    MEŁECH/WÓJCIŃSKI

    Pomysł koncertu w duecie (Piotr Mełech- klarnety, Ksawery Wójciński-kontrabas) zrodził się dość spontanicznie i ma być "próbą sił" młodych muzyków przed marcowymi koncertami z pekusistą i kompozytorem Michaelem Zerangiem - sztandarową postacią Chicagowskiej sceny free underground.
    Muzycy po kilku wspólnych próbach zarejestrowali robocze demo "duetu" i postanowili skonfrontować z publicznością efekty wspólnej pracy, dla której punktem wyjścia ma być swobodny strumień improwizacji.


    Piotr Mełech- aktualnie współtworzy Enterout Trio, Tfaruk LoveComunication, oraz bierze udział w kilku projektach opartych na kreatywnej współpracy muzyków, poetów, aktorów m.in. Patryk Lichota, Kuba Kapral, Edward Pasewicz, Mazzoll& Yazzbout Mazut -powoływanych na potrzeby konkretnych imprez. Brał udział w festiwalach - FRIV Festiwal, I Lublin Jazz Festiwal, Tzadik Festiwal, Kontener Art Festiwal.

    Ksawery Wójciński -współpracował z takimi artystami jak Mikołaj Trzaska, Jan Krenz, Gaba Kulka, Hans Peter Salentin, Norris Garner, Martyna Jakubowicz, Wacław Zimpel, Maurycy Zimmermann, Paweł Postaremczak czy Raphael Rogiński.
    Współtworzy takie składy jak Emergency jazz sextet, Hera quartet oraz Delirium Tremens w raz z Robertem Kusiołkiem i Antonem Sjarovem. Jest jednym z najciekawszych muzyków improwizujących młodego pokolenia w Polsce. Uczestniczył festiwalach jazzowych w kraju oraz za granicą.


     

    2010-02-25

    MADEMOISELLE KAREN

    Znana publiczności Karen Duelund Mortensen jako kobieca część zespołu Czesław Śpiewa, wydaje właśnie solowy album Mademoiselle Karen "Attention"
     

    www.myspace.com/mademoisellekaren
     

    “Attention” subtelnie elektryzujący album Mademoiselle Karen. Stylowe francuskie piosenki połączone z jazz'em i ciepłym kobiecym wokalem.
    Karen Duelund Mortensen – duńska multiinstrumentalistka i wokalistka. Otwarta na świat, eksperymentująca i lubiąca wyzwania. Wychowanka Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze. Podczas studiów poznała Czesława Mozila. Przyjaźń ta zaowocowała współpracą przy projektach “Czesław Śpiewa” i “Tesco Value”. W trakcie wspólnych tras koncertowych powstała idea solowego projektu wokalistki – Mademoiselle Karen. Album “Attention” inspirowany jest energią przyjaciół, zmieniającą się przestrzenią, brzmieniem języka duńskiego i polskiego. Na płycie usłyszymy charyzmatyczny głos Karen otoczony ciekawymi dźwiękami. Francuskie, angielskie i polskie słowa opowiadają o miłości i codziennym życiu. Znajdą się też delikatne akcenty Hip-Hopu. Attention...
    ... czerwony welur pokrywający teatralne siedzenia... sunięcie Vespą... brak pośpiechu... a na deser Creme Brulee.
    Panie i Panowie – MADEMOISELLE KAREN!
    Koncertuje w towarzystwie przyjaciół:
    Martina Bennebo Pedersena – akordeon, pianino, vocal, Hansa Find Mollera – gitara, kontarabas, vocal, Troelsa Drasbecha – perkusja i Jacoba Muncka Mortensena – tuba tenorowa, vocal.

     

    2010-02-26

    SWEDISH AZZ

    Swedish Azz:

    Mats Gustafsson: saxophones and live-electronics
    Per-Ake Holmlander: tuba, cimbasso
    Kjell Nordeson: vibraphone
    dieb13: turntables and electronics
    Eric Carlsson: drums

    Nowy zespół prowadzony przez dwóch tytanów skandynawskiej muzyki improwizowanej: Matsa Gustafssona i Per-Ake Holmlandera, do którego zaprosili trzech innych niezwykłych europejskich improwizatorów. Wszystkich łączy tu zachwyt nad "Golden Age of Swedish Jazz" czyli epoką rozkwitu muzyki jazzowej w Skandynawii - a zwłaszcza Szwecji! Wtedy to aktywni byli tam muzycy którzy odcisnęli piętno swoich osobowości na całej europejskiej scenie jazzowej - by wymienić tylko niektórych z nich: Lars Gullin, Jan Johansson, Bernt Rosengren, Georg Riedel, Lars Werner, Berndt Egerbladh czy Per Henrik Wallin
    ; i zachwyceni brzmieniem współczesnych im zespołów West Coast (zwłaszcza Dave'a Brubeck'a i Paula Desmonda) wprowadzili tą tradycję do europejskiego jazzu, poszerzając z kolei jazzową o skandynawski koloryt i chłód oraz elementy szwedzkiej muzyki folkowej.

    Swedish Azz przemawia jednak własnym głosem - nie stara się wskrzeszać tradycji, ale ją przetwarza i dekonstruuje, pokazuje że może być ona ciągle żywą skarbnicą tematów wyjściowych dla improwizacji prowadzonej w duchu nie tylko jazzu, ale i noise'u, rocka czy współczesnej elektroniki, lub też punktem "dojścia" w którym improwizacja może spotykać się z innymi gatunkami współczesnej muzyki.