WYDARZENIA PROJEKTY O FUNDACJI KONTAKT KROCHMAL TV

2012-10-03

WARSZTATY ŚPIWEOKRZYKU

Zapraszamy na Warsztaty Śpiewokrzyku, techniki tradycyjnego śpiewu znanego u naszych wschodnich sąsiadów. Uczestnicy będą mogli uczyć się repertuaru pieśni głównie z Ukrainy, także z Białorusi, Polesia i Podlasia. Zajecia będą odbywały się cotygodniowo w Małym Domu Kultury w środy, od 19 do 20.30. Zajęcia będą prowadzić Malwina Paszek i Oliwia
Wronikowska, śpiewaczki z zespołu VIDLUNNIA. Oprócz śpiewu, dziewczyny będą akompaniować na akordeonie (Malwina) i skrzypcach (Oliwia). Zajęcia będą kierunkowane na poznanie repertuaru pieśni ukraińskich, emisję głosu, techniki oddechowe (metoda Strelnikowej), kontrolę i poznanie własnego głosu. Pieśni pochodzą z własnych zbiorów i badan terenowych. Grupa jest otwarta, zapraszamy nie tylko kobiety, ale też mężczyzn. Pierwsze zajęcia 3 października 2012.


Miesięczna opłata za warsztaty: 120 zł /os


Kontakt:
Malwina Paszek: malwina.paszek@o2.pl
Vidlunnia: vidlunnia@gmail.com
linki:
www.myspace.com/vidlunnia
www.youtube.com/VIDLUNNIAPoland
www.facebook.com/vidlunnia

 

  • 2012-10-09

    WOJCIECH TRACZYK SOLO

    W RAMACH  FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY

     

    Wojciech Traczyk - kontrabasista i kompozytor jazzowy. Jest absolwentem wydziału jazzu PSM im. F. Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu Zbigniewa Wegehaupta oraz wydziału jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie kontrabasu Adama Kowalewskiego. Jego artystyczne poszukiwania skoncentrowane są na budowaniu indywidualnego języka w oparciu o szeroko rozumianą tradycje muzyczną. Współpracuje z wieloma muzykami i współtworzy projekty prezentujące różne stylistyki, między innymi: Marcin Masecki, Maria Peszek, Muzykoterapia, Tworzywo Sztuczne, Timeless, Telewizor, Zimpel&Traczyk&Rasz Trio, których cechą wspólną jest oryginalność brzmienia i emocjonalna siła wyrazu.

     

    BILETY: 10PLN

     

     

     

     

     

    2012-10-10

    MIKROKOLEKTYW/HADUCH

     

    "Mikrokolektyw eksploruje regiony zniekształconych melodii a la Don Cherry niczym kartografowie z jakiejś odległej przyszłości. Ich styl jest zarysem nieodkrytych elektronicznych hieroglifów, prawie zapomnianego języka, ukształtowanego przez syntezator moog, bębny i trąbkę. Tym językiem kreślą mapę rozległych brzmieniowych terytoriów" -

    Kuba Suchar i Artur Majewski stworzyli Mikrokolektyw w 2004 roku we Wrocławiu. Od początku istnienia eksperymentują z brzmieniem, którego trzon zawsze stanowi trąbka i perkusja. Do podstawowego instrumentarium dodają inne elementy, jak różnego rodzaju perkusjonalia, syntezator (moog) czy sampler, by delikatnie urozmaicić treść muzyczną, która w swojej formie bywa ascetyczna i surowa - z jednej strony, a ekspresyjna i lekka

    - z drugiej. Płyta zespołu zatytułowana "revisit" ukazała się nakładem legendarnego, amerykańskiego wydawnictwa jazzowego, istniejącego przeszło 57 lat - Delmark Records. Jest to pierwsza współpraca Delmark z twórcami z Europy. Zespół od samego początku chętnie podejmował współpracę z innymi twórcami, m.in. z Robem Mazurkiem i Maurizio Takara (Sao Paulo Underground), Marcinem Dymiterem (Emiter). Mikrokolektyw koncertował też jako część ansamblu Exploding Star Orchestra.

     

     

    MIKROKOLEKTYW/ HADUCH

     

    Małgorzata Haduch, tancerka związana z holenderską sceną free jazzową, jest inicjatorką grupy Unfinished Company, która skupia artystów z różnych dziedzin sztuki – muzyka, taniec, video-art, fortografia. Małgorzata współpracowała w ostatniej dekadzie z takimi muzykami jak, m.in. Ab Baars, Wilbert de Joode, Andy Moor, Ken Vandermark, Onno Govaert i John Dikeman. Dla tancerki praca z improwizowaną muzyką na żywo wciąga do odkrywania mocnej, indywidualnej ekpresji, wymusza porzucenie kontroli i zamienia poddanie się dźwiękowi w nową odchłań ruchu. Po raz pierwszy Mikrokolektyw i Małgorzata Haduch spotkali się z inicjatywy Marka Gluzińskiego, który zainicjował w kwietniu 2011 roku we Wrocławiu cyklu Free Body Music. Nowa inicjatywa miała na celu łączenie na scenie Przestrzeni Muzycznej PUZZLE artystów międzynarodowych: improwizujących tancerzy z muzykami- wirtuozami jazzu, elektroniki, eksperymentatorami. Pierwszym wieczorem z cyklu Free Body Music był performance docenionych w Ameryce wrocławskich muzyków: Kuby Suchara i Artura Majewskiego ( Mikrokolektyw) z pracującą wówczas w Holandii Małgosią Haduch. Trio nigdy wcześniej się nie znało. Ich spotkanie było elektryzującym starciem doświadczonych improwizatorów, dwa sety performensu charakteryzowało się swobodą relacji pomiędzy nimi jak i wzajemnymi prowokacjami w muzyce i przestrzeni. Trio Suchar/Majewski/Haduch to oddziaływujące na siebie trzy mocne osobowości. Podążając po własnej ścieżce spontanicznej kompozycji artyści kreują wciągającą improwizację.

    BILETY: 15PLN

     

     

    2012-10-12

    BAL FOLK PRAKTIKA

     

    Podobnie jak w wielu tanecznych kulturach – tango, salsa itd. – chcemy zaproponować wszystkim zainteresowanym tańcami „bal folkowymi” formułę praktik, podczas których możliwe będzie przećwiczenie i zatańczenie tańców tradycyjnych z różnych zakątków Europy, które pojawiają się na bal folkach i warsztatach. Rozpoczynać będziemy od powtórek, wyjaśnienia wątpliwości i krótkiej nauki, by następnie po prostu tańczyć! Chcielibyśmy by praktiki były okazją do ćwiczenia, przypominania, utrwalania, zatańczenia z różnymi partnerami, zadawania pytań (także tych trudnych), ale też miłego spotkania i dobrej tanecznej zabawy.

    Pojawią się na pewno najbardziej popularne scottishe i mazurki, poznawane na niedawnych warsztatach walczyki w różnym rytmie oraz polski, a także bretońskie korowody, czy francuskie bourrée, baskijskie skoki i inne (mniej lub bardziej popularne) tańce. Mniej zaawansowanym tancerzom chcemy w ten sposób stworzyć możliwość szlifowania tanecznych umiejętności, zupełnie początkujący również znajdą tu coś dla siebie, gdyż części tańców bez problemu można uczyć się po prostu włączając się w nie. Zapraszamy także bardziej doświadczonych tancerzy, którzy zechcą dzielić się swoją pasją i energią, by wspólnie popraktykować. Szczegóły oddajemy w znacznej mierze do dyspozycji uczestników – każdy może zaproponować taniec czy dopytać o istotny szczegół, podzielić się doświadczeniami.

     

    BAL FOLK               

    Rodzaj potańcówki do muzyki ludowej, z tańcami wywodzącymi się z tradycji różnych europejskich kultur. Zainicjowany w latach 70-tych XX w. we Francji, dziś popularny w wielu krajach, m.in. w Belgii, Holandii, Portugalii, Niemczech.

    Tańce bal folkowe są oparte na prostych, przystępnych układach wywodzących się bezpośrednio z tańców tradycyjnych. Są to zarówno tańce korowodowe, jak i parowe oraz zabawy taneczne. Pozbawione są funkcji prezentującej dany folklor: pomijają strój ludowy, rozbudowane choreografie i sceniczne wyrafinowanie na rzecz swobodnej zabawy opartej na prostej tanecznej bazie. Najczęściej akompaniament muzyczny jest grany na żywo.

    Muzyka jest bezpośrednio oparta na motywach tradycyjnych, lecz zawiera również nowoczesne wpływy i autorskie propozycje nowych melodii tanecznych.

     

    Prowadzenie:

    Marta Tomczak i Krzysztof Rogulski to pasjonaci tradycyjnych tańców i muzyki. Od lat zajmują się ich praktykowaniem – Marta w zespołach tańca irlandzkiego i bretońskiego, Krzysztof – w zespole tańca irlandzkiego oraz w zespole muzyki celtyckiej Triskel, poznańskiej Potańcówkowej Kapeli Bal Folkowej oraz zespole Balzinga, a także na licznych sesjach muzycznych. Uczestnicy warsztatów, festiwali tanecznych i muzycznych obejmujących muzykę i tańce tradycyjne Europy w Polsce i za granicą. Od ponad roku dzielą się swoją pasją pod szyldem „Bal Folk Poznań” ucząc tańców bretońskich, francuskich, baskijskich oraz organizując potańcówki, gdzie można w praktyce wykorzystać taneczne umiejętności.

    WSTĘP WOLNY

     

     

     

  • 2012-10-13

    Radykalna Frakcja Medialna Mazut (R.F.M.. Mazut) X.HUMACJA

     W RAMACH PROJEKTU: OŻYWIANIE – JESIENNA KAMPANIA TEATRALNA

    Radykalna Frakcja Medialna Mazut (R.F.M.. Mazut) X.HUMACJA

    Przedstawienie X.humacja jest próbą ponownego przeżycia czasu godności i pogardy, czasu sporu o narrację. Spektakl stanowi swoistą ekshumację emocji i postaw, towarzyszących chwilom narodzin świadomości, że obok siebie, pod jednym dachem, żyją dwa wrogie narody mówiące tym samym językiem. Nie próbując wikłać się w wielowymiarową analizę psycho - społeczną spektakl w zamyśle stanowi flashback obrazów układających się w retrospektywny
    kalejdoskop współczesnego sporu i zarazem komentarz do rzeczywistości.

    Co zostawił w nas ten czas ? Jakie piętno w nas odcisnął ? Czy pamiętasz ? Co pamiętasz ?

    www.mazut.eu

     WSTĘP WOLNY

  • 2012-10-14

    AKADEMIA MAŁEGO DOMU KULTURY

     DŹWIĘKOWE HISTORIE

    Inspiracją do warsztatowej pracy będą dźwięki. Dźwięki dziwne, nagrane w różnych miejscach, niejednoznaczne, nieokreślone, zagadkowe. To one obudzą w naszych głowach skojarzenia, historie, opowieści. Poprowadzą nas ścieżkami wyobraźni i pozwolą na tworzyć – a dokąd doprowadzą, to się dopiero okaże. Zapraszamy serdecznie.

     

     

    Warsztaty dla osób w wieku 6–12 lat

    Cena warsztatów: 25zł/osobę

    Liczba miejsc ograniczona

     

    Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl

    Zapisy do 12 października

     

    Miejsce: Fundacja Mały Dom Kultury, ul. Zamkowa 3/4 Poznań

    (dla spóźnialskich wejście przez Klub Dragon).

     

  • 2012-10-14

    MARTA LISIEWICZ – LANZOROTE

     W RAMACH PROJEKTU: OŻYWIANIE – JESIENNA KAMPANIA TEATRALNA

    Marta Lisiewicz (artystka, która swoją przygodę z kabaretem zaczęła w wieku 16 lat występując u boku Zenona Laskowika, laureatka wielu festiwali piosenki m.in. OSPA w Ostrołęce, Wieczornych Nastrojów w Kwidzynie, PZPR w Piasecznie)

    Program LANZAROTE (występuje Marta Lisiewicz i Maja Ziarkowska) zawiera piosenki humorystyczne o miłości. Jego oryginalność polega nie tylko na tym, że jest to forma musicalu, w której uczestniczą aktorzy oraz scenografia (autorskie kukły robione przez dyplomowaną rzeźbiarkę) .Głównym zaskoczeniem w piosenkach jest to, że bohaterami stają się… widzowie! którzy są wciągani na scenę przez Maję Ziarkowską - przekształcającą się w postać z piosenek.

     WSTĘP WOLNY

  • 2012-10-15

    4 MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL FILMÓW DOKUMENTALNYCH TRANZYT

    13-20.10.2012, Poznań
    szczegóły na www.kinotranzyt.pl
    Pokazy filmów konkursowych i przegląd najlepszych filmów z VI edycji międzynarodowego festiwalu filmów krótkometrażowych ŻUBROFFKA 2011
    WSTĘP: 10PLN (upoważnia do wstępu na wszystkie seanse danego dnia)

     

     
    godz. 14.00-15.30
    The Tripoint, Czechy 2011, '59              
    Testament, reż. Łukasz Kowalski, Polska 2011, '26
     
    godz. 15.30 - 17.00
    Cegła jest sześcianem, reż. Damien Monnie, Francja 2012, '73
    Rozmowa, reż. Piotr Sułkowski, Polska 2011, '18
     
    godz. 17.00 - 18.30
    Najlepsze filmy z VI MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH ŻUBROFFKA 2011
     

     

     

  • 2012-10-16

    GRAVITY TRIO

     

    W RAMACH  FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY

    Skład:

    Adam Kawończyk: trąbka

    Rafał Mazur: akustyczna gitara basowa

    Mieczysław Górka: perkusja

    THE GRAVITY Trio tworzą doświadczeni muzycy, których nazwiska od lat ubogacają polską i europejską scenę jazzową. Zamiarem ich jest tworzenie akustycznego jazzu odwołującego się do rozmaitych nurtów współczesnego jazzu. Zespół wykonuje repertuar skomponowany przez Adama Kawończyka specjalnie dla tego składu.

     

    Adam Kawończyk jeden z czołowych trębaczy jazzowych w Polsce. Zadebiutował w 1975 roku na festiwalu Jazz nad Odrą, a podczas swojej ponad dwudziestoletniej obecności na scenie współpracował z wieloma muzykami i zespołami jazzowymi: Extra Ball, Made In Poland Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Sami Swoi, Janusz Muniak, Krzysztof Ścierański, Marek Bałata, Jan Kanty Pawluśkiewicz. Za przyczyną wysokich kompetencji jest poszukiwanym muzykiem studyjnym. Nagrywał muzykę filmową znanego kompozytora Zbigniewa Preisnera. Autorska płyta "Sprzedawca Marzeń" została wysoko oceniona przez krytykę jazzową. Występował na wielu europejskich festiwalach jazzowych. Jest liderem własnych formacji, a także cenionym kompozytorem.

     

    Rafał Mazur. Studiował grę na wiolonczeli w Krakowie, na bas przerzucił się w późnych latach ’80. Od 2000 roku gra na basie akustycznym zbudowanym wg. jego wskazówek i specyfikacji przez lutnika Jerzego Wysockiego. Mazur rozwinął i dopracował indywidualne podejście do swojego instrumentu i do improwizacji szeroko pojętej, gdzie dźwięczność, technika przeciągania i gesty łączą się samoistnie w swojego rodzaju performance. Organizator comiesięcznych prezentacji wykonań sztuki spontanicznej w Centrum Sztuki Współczesnej w Krakowie, oraz twórca Festiwalu Sztuki Improwizowanej "Meeting of Improvisers. Stale współpracuje z Mieczysławem Górką, Mikołajem Trzaską, Piotrem Baronem, Attilą Dorą i Keirem Neuringerem.

     

    www.rafalmazur.eu

     

    Mieczysław Górka. Jeden z najbardziej znanych polskich perkusistów współczesnego jazzu. Współtwórca grupy „Laboratorium", z którym grał od powstania zespołu do końca 1979 r. Współpracował między innymi ze Zbigniewem Seifertem i Czesławem Niemenem, z zespołami Axis, Sami Swoi, Old Metropolitan Band i Beale Street Band. Obecnie współtworzy zespół The Gravity. Cały czas jest aktywnym, kreatywnym muzykiem czego najlepszym dowodem są koncerty w ramach zespoły Ensemble 56 oraz współpraca m.in. z Attilą Dorą, Piotrem Baronem i Mikołajem Trzaską.

     

     

    BILETY: 20/25PLN

     

     

    2012-10-19

    4 MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL FILMÓW DOKUMENTALNYCH TRANZYT

    13-20.10.2012, Poznań
    szczegóły na www.kinotranzyt.pl
    Pokazy filmów konkursowych i przegląd najlepszych filmów z VI edycji międzynarodowego festiwalu filmów krótkometrażowych ŻUBROFFKA 2011
    WSTĘP: 10PLN (upoważnia do wstępu na wszystkie seanse danego dnia)

     

    godz. 14.00-15.30
    Dzisiaj w Warszawie, jutro gdzieś w świecie, reż. Grzegorz Brzozowski, Polska 2012, '20
    MOJE ZAPISKI Z PODZIEMIA, reż. Jacek Petrycki, Polska 2011,  '39
    Opowieść wyśniona, reż. Szymon Greszko, Polska 2011, '30
     
    godz. 15.30-17.00
    Paparazzi, reż. Piotr Bernaś, Polska 2011, '33
    Najlepsza forma mojego życia, reż. Piotr Sobczak, Polska 2011 25
    Mama babcia i ja, reż. Łukasz Dębski, Polska 2012, '19
     
    godz. 17.00-18.30
    Lawnswood Gardens - film dokumentalny o Zygmuncie Baumanie, reż Paweł Kuczyński, Polska 2011, '53
    Przemiany, reż. Katarzyna Gondek, Polska 2012,  '30

     

     

     

  • 2012-10-20

    PERFORMACE CELII ALMOHALLA „WOLNI”

    Performance w ramach Festiwalu República Femenina III www.fundacjasfera.org

    Performance teatralny hiszpańskiej artystki zatytułowany „Wolni”, to portret człowieka, który poprzez formę komunikuje się ze światem, posługując się mechanizmami „samooszukiwaniasię”, mechanizmami pozwalającymi uniknąć spojrzenia na ból i strach.

    Prosta scenografia, wykorzystanie poezji wizualnej i gry odczuć, ale przede wszystkim muzyka i ruch, stają się pretekstem do refleksji związanej z poszukiwaniem szczęścia i z jego negacją. Celia Almohalla, autorka performance,  chce rozbudzić w publiczności chęć zatrzymania się przez chwilę i spojrzenia wewnątrz siebie, poszukiwania ukrytych prawd i  prawdziwego szczęścia.

    Celia Almohalla, tancerka, która ukończyła Royal Academy of Dance w Londynie i szkołę teatralną ESAD w Maladze,  od kilku lat tworzy autorskie spektakle łączące różne tradycje taneczne; tworzy także autorski teatr dla dzieci.

    BILETY: 10PLN

     

    2012-10-21

    ZAKAMARKI MAŁEGO DOMU KULTURY – WARSZTATY DLA DZIECI I RODZICÓW

     

    Każde spotkanie rozpoczyna czytanie książki  z  Wydawnictwa Zakamarki - chcemy, żeby książka inspirowała do odkrywania, tworzenia i eksperymentowania. Druga część spotkania to działanie artystyczne, które związane jest z przeczytaną książką.

     

    Na warsztatach w październiku…

    … zajmiemy się niesamowitym i zupełnie nieprzewidywalnym tematem miłości, a to za sprawą spotkania z książką Moni Nilsson „Tsatsiki i miłość”. Zmierzymy się z różnymi typami, przejawami i zawiłościami miłości – w klasie Tsatsikiego każdy się w kimś kocha, ale pojawiają się też tematy miłości rodzicielskiej i braterskiej, ponieważ Tsatsikiemu rodzi się siostra. Na szczęście miłości nie trzeba dzielić, bo ona rozmnaża się i rośnie – im więcej ludzi się kocha tym jest jej więcej. Przynajmniej tak mówi Mamuśka. A Wy co o tym myślicie?

     

     

    Warsztaty dla dzieci w wieku 4 – 12 lat.

     

    WSTĘP WOLNY

     

    Projekt ten realizowany jest przy wsparciu Miasta Poznania.

    Projekt realizuje: Fundacja Mały Dom Kultury

    Partner projektu: Wydawnictwo Zakamarki.

    Patroni Medialni: Miasto Dzieci, Czas Dzieci, IKS, Dzieci Poznań, Kultura Poznań, Ryms,

    Qlturka, Radio Afera.

     

    Prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc.

    Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl

  • 2012-10-26

    POSTAREMCZAK/KUSIOŁEK DUO

     

    W RAMACH  FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY

     

    Paweł Postaremczak - saksofonista znany ze współpracy z Mikołajem Trzaską, formacją Snowman i Emergency. Jest wyrazistą postacią na polskiej scenie muzyki improwizowanej, odnajdując swój osobisty głos w oparciu o szeroko rozumianą tradycję jazzową. W 2008 roku wraz z zespołem Snowman, nakładem wytworni Kartel Music, wydał swoją debiutancką płytę "Lazy". Współtwórca - wraz z Wacławem Zimplem, Ksawerym Wójcińskim oraz Pawłem Szpurą - kwartetu Hera. Współpracuje m.in. z Klausem Kugelem, Robertem Kusiołkiem, Januszem Stefańskim, Markiem Tokarem.

    Robert Kusiołek – akordeonista, kompozytor. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie akordeonu prof. Jerzego Kaszuby. Od 2007 roku studiuje w Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover Solistenklasse u prof. Elsbeth Moser. Stypendysta Programu Polskiego MŁODA POLSKA – 2006 oraz Niemieckiego DAAD – 2007. Robert Kusiołek od wielu lat poświęca się muzyce improwizowanej. Owocem jego twórczych poszukiwań jest wydana płyta „NUNTIUM” (MULTIKULTI PROJECT - 2011). Posługując się własnym, indywidualnym językiem muzycznym udało mu się przerzucić most pomiędzy tradycją i nowoczesnością, dwoma nurtami, które jego zdaniem nie są w opozycji wobec siebie.


    www.robertkusiolek.com

     

    BILETY: 15/20PLN

     

     

     

     

     

     

  • 2012-10-30

    PLATFORM 1 (Magnus Broo, Steve Swell, Ken Vandermark + sekcja rytmiczna)

    Skład:

    Ken Vandermark: tenor saxophone, clarinet

    Magnus Broo: trumpet

    Steve Swell: trombone

    Joe Williamson: bass

    Michael Vatcher:drums

     

    W RAMACH  FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY

     

    Magnus Broo, szwedzki trębacz, improwizator i kompozytor.  Urodzony w 1965 roku w Västervik (Smaland), gdzie też zainteresował się jazzem I pobierał pierwsze lekcje u puzonisty Boba Hendersa. Talent jego odkrył na letnim obozie tubista i nauczyciel Rich Matteson, i zaprosił do Stanów celem dalszej nauki. Po powrocie do Szwecji Magnus szybko został członkiem wielu liczących się grup: Fredrik Norén’s band,  The Stockholm Jazz Orchestra,  Jazz Furniture, Radiojazzgruppen, a w rok potem rozpoczął także współpracę z muzykami sceny free jazzowej (kwintet Atomic, Paal Nilssen-Love, Mats Gustafsson), co otworzyło mu drogę do grania z muzykami amerykańskimi. Jest jednym z założycieli kwartetu 4 Corners (z Paalem Nilssen-Lovem, Kenem Vandermarkiem i Adamem Lane'm), prowadzi też własny zespoły (m.in Magnus Broo Quartet).

    www.magnusbroo.com

     

    Steve Swell - urodzony w Newark w stanie New Jork, 6 grudnia 1954. Amerykański puzonista, improwizator i kompozytor. Aktywny na scenie jazzowej o połowy lat siedemdziesiątych, początkowo grał w zespołach salsy, a także grupach jazzu tradycyjnego. Wkrótce został członkiem big bandów Buddy Richa i Lionela Hamptona. Pierwszym free jazzowym zespołem była Makanda prowadzona przez Kena McIntyre'a. Koncertował  i nagrywał z najważniejszymi muzykami amerykańskiej sceny jazzowej: Tim Berne, Joey Baron, Herb Robertson, Jemeel Moondoc, Anthony Braxton, Cecil Taylor, William Parker, Bill Dixon, Butch Morris, John Zorn, Elliott Sharp, Rob Mazurek, Perry Robinson. Jest członkiem wielu grup free jazzowych: Slammin' The Infinte (Sabir Mateen, Matthew Heyner, Klaus Kugel), Fire Into Music (William Parker, Jemeel Moondoc, Hamid Drake), Unified Theory Of Sound (Cooper-Moore, Matt Lavelle) oraz swojego własnego zespołu Nation Of We (NOW Ensemble). Współpracuje także z muzykami z Europy - m.in z portugalskim saksofonistą Rodrigo Amado oraz z Mikołajem Trzaską.

    www.steveswell.com

     

    Ken Vandermark; ur. 1964-09-22, Warwick, Rhode Island (USA), saksofonista, klarnecista, kompozytor i improwizator. Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje. Wczesny okres jego twórczości, to współpraca z rockowym (czy lepiej powiedzieć avant-rockowym) w zasadzie zespołem The Flying Luttenbachers. Zresztą przez całe lata 90. aktywnie włącza się w działalność różnych zespołów awangardowej sceny rockowej, jak Gastr del Sol, czy Jima O'Rourke. Podstawową formą wypowiedzi Vandermarka pozostaje jednak jazz. Już na początku wykluwania się jego jazzowych koncepcji, Vandermark pokazał cały jego eklektyzm, jednak z drugiej strony silnie osadzony w tradycji spod znaku Aylera czy Colemana. Okres ten prezentują nagrania Ken Vandermark Quartet, którego koncepcja przeniesiona została do The Vandermark 5, jednego z kilku najważniejszych projektów Vandermarka. Początkowo The Vandermark 5 sięgał w równym stopniu do tradycji free jazzu, jak i muzyki rockowej, stapiając te dwa światy w jedną formułę, w stopniu chyba dotychczas nieznanym. Od płyty "Acoustic Machine", z muzyki tego zespołu wyeliminowane zostało charakterystyczne dla niej brzmienie przesterowanej gitary, które w największym stopniu odpowiadało za sonorystyczne pokrewieństwo z rockiem. Równolegle z The Vandermark 5, prowadzone jest trio DKV, w skład którego, oprócz Vandermarka, wchodzą Hamid Drake oraz Kent Kessler. Ten zespół, prezentujący akustyczne trio ściśle nawiązuje do tradycji free jazzowej, wywodzącej się z wczesnych form free, dorzucając jednak młodzieńczą witalność. Bardziej rytmiczno-rockową postacią tria jazzowego prezentowanego przez Vandermarka jest Spaceways Incorporated, zespół z udziałem Nate'a McBride'a i Hamida Drake'a, powstały by przypomnieć nagrania Sun Ra. Obecnie prezentujący już własną twórczość, jednak w dalszym ciągu słychać w nim rockową witalność wywiedzioną z "przebojów" Sun Ra. Niezależnie od tych projektów, Vandermark uczestniczy w nagraniach NRG Ensemble, w którym zajął miejsce jego twórcy Hala Russella. Vandermark czynnie włącza się również w projekty powstałe przy współudziale muzyków amerykańskich i z kontynentu europejskiego: od kilku lat jest członkiem tentetu Petera Brötzmanna, a także współprowadzi dwa amerykańsko-skandynawskie projekty: School Days oraz Territory Band. Szczególnie ten ostatni prezentuje prawdziwy melanż różnych inspiracji - od jazzowych po przywodzące na myśl muzykę współczesną. Często także uczestniczy w nagraniach AALY Trio Matsa Gustafssona. Oprócz tych zespołów, Vandermark jest również aktywny w różnego rodzaju okazjonalnych projektach jak, duety (np. z Jebem Bishopem), czy tria (np. z Joe Morrisem, czy Johnem McPhee, czy Pandelisem Karayorgisem). Gra i dotychczasowa aktywność Vandermarka spotkała się w roku 1999 z uznaniem, albowiem dostał on w tym roku nagrodę MacArthura (stając się jej laureatem pośród takich luminarzy jazzu, jak Cecil Taylor, czy Anthony Braxton). Ken Vandermark wielokrotnie koncertował w Polsce, m.in. z DKV Trio (2002), LKV Trio (2003), The Vandermark 5 (2004), które zaowocowało 12-płytowym boksem "Alchemia", Bridge 61 (2005), Free Music Ensemble (2006).
    Paweł Baranowski, Diapazon
    źródło: diapazon.pl
    http://www.kenvandermark.com/

     

    Joe Williamson , urodzony w Kanadzie w 1970 roku, objeżdżał świat jako kontrabasista w przeróżnych składach. Na chwilę obecną osiadły w Sztokholmie. Ostatnie projekty w jakich brał udzieł to m.in. Still Creek, Trapist, Alex Ward and The Dead Ends, Tobias Delius 4tet,Weird Weapons, the Duck Baker Trio, King of Herrings ...

     

    Michael Vatcher , rodowity kalifornijczyk, obecnie rezydujący w Amsterdamie; szybko ewoluował od stukania w meble jako dziecko, do lekcji wibrafonu i werbla. W Kaliforni udzielał się w składach z udziałem Michael’a Moore, John’ego Handy oraz Terry’ego Gibbs.  Po roku spędzonym w Nowym Jorku, w 1981 roku Vatcher przeprowadził się do Holandii, gdzie grał z takimi grupami jak: Tristan Honsinger Sextet, The Martin Altena Ensemble, John Zorn, The Ex, Roof (wraz z Phil’em Minton, Tom’em Cora oraz Luc’em Ex) i Van Dyke Parks. Jest również stałym akompaniatorem Szkoły Tańca Nowoczesnego w Amsterdamie.