2013-04-05
RAL7024
RAL7024 - Session_No_058 / 05_04_2013
RAL7024 to zespół złożony z trójki czynnych zawodowo poznańskich architektów, będących jednocześnie aktywnymi muzykami. Powstał 1 kwietnia 2009 roku - założony korespondencyjnie przez wspólną przyjaciółkę. Od początku działalności skupia się na poszukiwaniu niewydobytych jeszcze dźwięków, a sam dźwięk (zjawisko fizyczne) stanowi podstawowy materiał "konstrukcyjny" dla kompozycji budowanych w czasie rzeczywistym, bez jakichkolwiek wstępnych założeń i granic. Tradycyjną notację zastąpiła cyfrowa rejestracja w trakcie kolejnych "sesji", zazwyczaj około godzinnych, których do dzisiaj powstało pięćdziesiąt siedem.
Od sesji 040 trio wspomagane jest regularnie przez skrzypaczkę - Annę Zielińską.
Filozofię zespołu w dużym stopniu określa jego nazwa.
RAL jest najbardziej popularnym w Europie systemem dopasowania koloru używanym w przemyśle. 7024 oznacza szarość grafitu. Taka szarość nie jest kolorem, albo jest kolorem złożonym z wszystkich pozostałych. Muzyki zespołu nie sposób zakwalifikować do żadnego nurtu. Każda sesja jest inna, nieporównywalna brzmieniowo i niepowtarzalna.
Istotnym elementem, który wpływa na kształt muzyki jest przestrzeń "sesji" i jej właściwości, za każdym razem traktowane jako równorzędna wartość. To może być pokój dzienny, studio nagrań, garaż, sala teatru, hala fabryczna... albo środek lasu o zmierzchu.
Robert Broniarz - perkusja, instrumenty perkusyjne, gitara akustyczna, przedmioty;
Robert Gogol - urządzenia cyfrowe, sterowniki (dekontrolery) własnej konstrukcji, programowanie;
Witold Oleszak - fortepian, dowolny instrument, przedmioty;
Anna Zielińska - skrzypce;
Strona zespołu, na której można wysłuchać kilku sesji:
Oficjalna strona Anny Zielińskiej:
http://annazielinska.wordpress.com/
BILETY: 8 PLN
2013-04-06
WARSZTATY TAŃCÓW PAROWYCH: SCOTTISH i MAZURKA – TECHNIKA I WARIANTY
Warianty kroku, figur i komunikacja w parze - to tematy, które pojawią się podczas warsztatów. Poznamy proste i nieco bardziej skomplikowane sposoby na urozmaicenie tańca. Skupimy się na działaniu ruchu w parze, a nie na odtwarzaniu gotowych choreografii. Najważniejsze będzie pobudzenie własnej kreatywności oraz umiejętne wykorzystanie jej potencjału w tańcu z drugą osobą. Istotne będzie także zrozumienie i interpretacja muzyki, wraz z jej strukturą rytmiczną, by jak najbardziej inspirowała ona nasz taniec.
Wskazana jest podstawowa znajomość tańców parowych (scottish, mazurka), gdyż nie będzie prowadzona nauka od podstaw. Nie jest jednak wymagane długie doświadczenie taneczne.
Prowadzenie:
Jost – gość specjalny z Niemiec!
Muzyk i tancerz, pochodzący z Turyngii. Jego specjalnością są tańce parowe – od ponad 10 lat uczy tańców folkowych i latynoamerykańskich. Gra na akordeonie, najchętniej akompaniując tancerzom. Uczestnik licznych europejskich warsztatów i festiwali muzyki i tańca tradycyjnego.
Ilość miejsc jest ograniczona!
Prosimy o zgłaszanie chęci uczestnictwa WYŁĄCZNIE drogą mailową, na adres:
Ze względu na tematykę zajęć wskazane jest zgłaszanie się w parach, nie jest to jednak warunek konieczny.
WSTĘP: 15PLN
2013-04-06
DUO PASTIS
Zapraszamy na folkową potańcówkę (bal folk) przy muzyce włoskiego duetu. Duo Pastisz tworzą Pierpaolo Berta (akordeon diatoniczny, klarnet) oraz Fabio Colussi (gitara akustyczna). W ich repertuarze dominują przede wszystkim autorskie kompozycje kontynuujące tradycje muzyki do tańca. Znakomity warsztat muzyczny zamienia pasję i wyobraźnię artystów w entuzjazm inspirujący tancerzy. Wieczór z Duo Pastisz to doskonała zabawa przy tańcach w kręgu, w korowodzie czy w parach. Na pewno pojawią się energetyczne chappeloise i cercle cicassien, żywiołowe bourree na 2 i na 3, radosne scottishe oraz romantyczne mazurki i nastrojowe walczyki.
Poza rodzinną Italią muzycy koncertowali także we Francji, Hiszpanie, Niemczech i Szwajcarii. To pierwsza okazja posłuchania ich w Polsce!
http://www.myspace.com/video/duopastis/duo-pastis/108747158
Bal folk to rodzaj zabawy tanecznej do muzyki ludowej, z tańcami wywodzącymi się z tradycji różnych europejskich kultur. Z czasem zaczęto tak określać ruch zainicjowany w latach 70-tych XX wieku we Francji, dziś popularny w wielu krajach europejskich, m.in. w Belgii, Holandii, Portugalii, Niemczech.
Tańce balfolkowe są oparte na prostych, przystępnych układach wywodzących się bezpośrednio z tradycyjnych tańców. Są to zarówno tańce korowodowe, jak i parowe oraz zabawy taneczne. Pozbawione są funkcji prezentującej dany folklor: pomijają strój ludowy, rozbudowanye choreografie i sceniczne wyrafinowanie na rzecz swobodnej zabawy opartej na prostej tanecznej bazie. Najczęściej akompaniament jest grany na żywo. Muzyka jest bezpośrednio oparta na motywach tradycyjnych, lecz zawiera również nowoczesne wpływy i autorskie propozycje nowych melodii tanecznych.
Tańce balfolkowe świetnie nadają się do rozkręcania każdej zabawy. Bawią się przy nich osoby w każdym wieku. Przyciągają prostotą i dostępnością, szybko przełamując opory wynikające z postrzegania tańca, jako domeny wytrawnych profesjonalistów.
BILETY: 20/25PLN
2013-04-10
SWEDISH AZZ
W RAMACH FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY
http://nowywiekawangardy.blogspot.com/
Mats Gustafsson: saxophones, electronics
Per-Ake Holmlander: tuba
Kjell Nordeson: vibes (nieobecny z powodów zdrowotnych)
Erik Carlsson: drums, percussion
Dieb13: turntables, electronics
Swedish Azz to kwintet prowadzonych przez dwóch muzyków - saksofonistę Matsa Gustafssona oraz tubistę Per-Ake Holmlandera. Połączyła ich fascynacja jazzową muzyką powstającą w ich Ojczyźnie w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Wpływał wtedy na nią wyraźnie amerykański "west coast jazz", ale szwedzcy twórcy (m.in. Lars Werner, Lars Gullin, Gunnar Svensson, Jan Johansson, Per Henrik Wallin, Bo Nilsson, Bernt Egerbladh) niezwykle chętnie sięgali po tematy muzyki ludowej opierając na nich jazzowe improwizacje, wplatając fragmenty lub trawestując. Efektem była muzyka o niezwykłym, ulotnym, północnym pięknie, niemająca jednak - broń Boże - wiele wspólnego ze współczesną skandynawską mainstreamową sceną jazzową z E.S.T. i Tordem Gustavsenem na czele. Teraz, w wykonaniu kwintetu szalonych improwizatorów, powstałe przed pięćdziesięciu laty kompozycje zyskują zupełnie nowe - często pokręcone i zwariowane, elektroakustyczne - oblicze, ale obaj liderzy ocalają ich unikatowe piękno. Tematy - bez wyjątku - zachwycają melodyką frazy, chociaż Mats i Per-Ake za każdym razem starają się poddać je bardzo starannej i bezkompromisowej dekonstrukcji. Za tę stronę brzmienia zespołu odpowiedzialni są dwaj główni wichrzyciele składu - Mats Gustafsson (na saksofonach, ale i magicznym, elektronicznym generatorze - pudełku) oraz dieb13 (Dieter Kovacic) na gramofonach i rozmaitych elektronicznych urządzeniach. Na każdą z tych kompozycji mają jakiś pomysł: czasem wplotą w nią kawałek oryginalnego nagrania odtwarzany z czarnego krążka, czasem liryczny duetu saksofonu z wibrafonem zamieni się z wolna i niedostrzegalnie w zdehumanizowany noise niemal w stylu Masami Akity. Niezwykle staranne są tu aranżacje o wyszukanej formie, bardzo starannie uciekające od muzycznego banału. Możemy mieć nawet wrażenie (chyba po raz pierwszy w zespołach prowadzonych przez Gustafssona) - o zdecydowanym prymacie kompozycji nad improwizacją. Zachwycająca muzyka!!!
BILETY: 40/50PLN
2013-04-14
AKADEMIA MAŁEGO DOMU KULTURY
MAGICZNE STWORY RZEŹBIMY W GLINIE
Przenosimy się do świata dziwnych, niespotykanych, latających, pełzających, mrucząco – śpiewających, zagadkowych i tajemniczych stworzeń. Będziemy rzeźbić w glinie co komu tylko wyobraźnia podpowie. Czeka nas cudna zabawa. Zapraszamy serdecznie.
Prosimy, żeby dzieci były ubrane w rzeczy, które mogą pobrudzić.
Warsztaty dla osób w wieku 4–12 lat
Cena warsztatów: 25zł/dziecko
Liczba miejsc ograniczona
Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl
Zapisy do 12 kwietnia
WARSZTATY ODBYWAJĄ SIĘ W SIEDZIBIE FUNDACJI MAŁY DOM KULTURY
ul. Zamkowa 3/4 Poznań
(dla spóźnialskich wejście przez Klub Dragon).
2013-04-16
KAPELA HAŁASÓW TRIO
Jacek Hałas/Alicja Hałas/Maciej Filipczuk
Koncert "Wędrowcy"
Podróż w czasie i przestrzeni. Śladami wiejskich grajków, odpustowych śpiewaków, cygańskich taborów, klezmerskich orkiestr i wołoskich pasterzy - nomadów wschodnich rubieży.
Piękna muzyka instrumentalna na akordeon, lirę korbową, skrzypce, bęben, gordon, pasterskie flety i drumle. Ludowe piosenki o miłości, życiu i śmierci.
Muzyka, którą gramy to wynik spotkań z autentycznymi muzykantami, twórczego podejścia do archiwaliów i znalezisk etnomuzykologicznych oraz wieloletniej praktyki wykonawczej, doprawionych szczyptą szaleństwa i kroplą melancholii.
Jacek Hałas (akordeon, lira korbowa, śpiew, telenka, drumla)
Absolwent poznańskiej ASP, muzykant, śpiewak, lirnik, tancerz, kompozytor, niespokojny duch. Współtwórca wielu formacji muzycznych (Reportaż, Bractwo Ubogich, Muzykanci, Ket Jo Barat, Lautari, Kwartet Wiejski, Nomadzi Kultury), projektów artystycznych oraz teatralnych (Poznański Dom Tańca, Tikkun, Xięga, Zegar bije). Zajmuje się tańcem korowodowym, tradycjami wędrownych śpiewaków, działalnością edukacyjną oraz komponowaniem muzyki dla teatru. Razem z żoną Alicją (ludowe instrumenty perkusyjne) jako „Nomadzi Kultury” od 2005 podróżują po Europie z tradycyjną Jurtą, gdzie prezentują efekty swych poszukiwań oraz przedsięwzięcia realizowane wspólnie z artystami z całego świata.
Alicja Choromańska-Hałas (baraban, gordon)
Artystka – muzyk, rzemieślnik, numerolog, matka czwórki dzieci, wiejski dom i otwarta głowa. Praktykuje wycinankę, kaligrafię, eksperymentalną kuchnię slowfoodową. Wraz z mężem Jackiem - jako kapela Hałasów- zajmuje się tańcem korowodowym i wirowym, działalnością warsztatową i edukacyjną. Od 2005 podróżują po Europie z tradycyjną Jurtą (projekt Nomadzi Kultury).
Maciej Filipczuk (skrzypce, altówka)
Twórca grupy muzycznej Lautari, skrzypek, podróżnik. Współtwórca grupy Transkapela, kapeli Domu Tańca Poznań. Współpracował z Orkiestrą Św. Mikołaja, zespołami Hojra, Harom Jó Barát, Labusznik, oraz Teatrem Pieśń Kozła. Inspiracje muzyczne czerpie ze spotkań z tradycyjnymi muzykami podróżując do Rumunii, Gruzji, Albanii, Armenii, na Węgry, Ukrainę, Litwę. Zajmuje się również kulturą i muzyką Romów i Żydów aszkenazyjskich, a także sakralną muzyką polifoniczną.
BILETY: 15/20 PLN
2013-04-19
WACŁAW ZIMPEL QUARTET
W RAMACH FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY
http://nowywiekawangardy.blogspot.com/
Powstanie WACŁAW ZIMPEL QUARTET wydawało się nieuniknione. Czwórka muzyków,
z podobnymi muzycznymi fascynacjami, grającymi ze sobą w różnych konfiguracjach, wszyscy osadzeni w europejskiej tradycji. Klaus Kugel z przestrzenną perkusją, przywołującą na myśl muzykę liturgiczną, Christian Ramond na kontrabasie idealnie korespondujący z abstrakcyjnym i intuicyjnym rytmem Kugela, Krzysztof Dys, czerpiący inspirację z pianistyki
Prokofiewa czy Skriabina oraz Wacław Zimpel na klarnecie, chwilami lirycznym, słowiańskim. Całość osadzona we free jazzowym kontekście, bardzo europejskim.
WACŁAW ZIMPEL QUARTET to nie tylko spotkanie czterech muzycznych osobowości,
to również wspólne korzenie, podobne poszukiwania, urozmaicone osobistymi inspiracjami każdego z muzyków.
W kwietniu 2013 r. planowana jest premiera pierwszej płyty składu – Stone Fog. Album ukaże się nakładem wytwórni ForTuneRecords.
BILETY: 25PLN (sprzedaż online: http://www.ebilet.pl/szukaj.php?t=t&tid=11476 )
2013-04-21
ZAKAMARKI MAŁEGO DOMU KULTURY – WARSZTATY DLA DZIECI I RODZICÓW
Na warsztatach w kwietniu…
… ponownie spotkamy się z Dunią, bohaterką książki Rose Lagercrantz z ilustracjami Evy Eriksson pt. „Moje serce skacze z radości”. Dunia zaprosi nas do swojego świata – świata pierwszoklasistki, w którym czeka mnóstwo przygód, a radosne chwile przeplatają się z trudnymi. Zapraszamy serdecznie.
Warsztaty dla dzieci w wieku 4-8 lat.
Miejsce: Fundacja Mały Dom Kultury, ul. Zamkowa 3/4 Poznań
(dla spóźnialskich wejście przez Klub Dragon).
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl
Projekt ten realizowany jest przy wsparciu Miasta Poznania.
Organizator: Fundacja Mały Dom Kultury
Partner projektu: Wydawnictwo Zakamarki.
Patroni Medialni: Miasto Dzieci, Czas Dzieci, IKS, Dzieci Poznań, Kultura Poznań, Ryms,
Qlturka, Radio Afera.
2013-04-21
SEVAL
W RAMACH FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY
http://nowywiekawangardy.blogspot.com/
Fred Lonberg-Holm: cello
Sofia Jernberg: voice
David Stackenäs: guitar
Emil Strandberg: trumpet
Patric Thorman: bass
Seval jest kwintetem stworzonym i prowadzonym przez chicagowskiego wiolonczelistą, kompozytora i improwizatora Freda Lonberg-Holma. Prócz niego współtworzą go muzycy ze Skandynawii: Sofia Jernberg, David Stackenäs, Emil Strandberg, Patric Thorman. Akustyczna muzyka, którą prezentują korzeniami sięga jazzu (można by zaryzykować stwierdzenia, że bazą jest tu doświadczenie Lonberg-Holma z Valentine Trio), ale wpływów, jakie wykorzystuje jest znacznie więcej. Skandynawski folk, współczesna europejska awangarda, free improv to tylko niektóre z gatunków, których elementy wykorzystują twórcy dla stworzenia własnego dźwiękowego świata. Muzyka Seval to coś trudnego do zaszufladkowania, nieznajdującego odpowiednika na współczesnej scenie jazzowej; coś, czego wcześniej nie było, zupełnie nowa muzyczna jakoś. Nie ma tu mowy o tworzeniu tradycyjnych piosenek, a głos Sofii Jernberg zdaje się być raczej jeszcze jednym instrumentem kwintetu. Zapraszamy serdecznie!
BILETY: 30/40PLN
2013-04-23
SHORT WAVES
W ramach „SHORT WAVES: BEST OF 2010 – 2012”
Short Waves Best of 2010 – 2012, to pokaz zarówno dla tych, którzy jeszcze nie mieli okazji obejrzeć filmów konkursowych z poprzednich edycji Festiwalu, jak i dla widzów, którzy lubią przypomnieć sobie najciekawsze polskie krótkie metraże ostatnich lat. Short Waves Best of 2010 – 2012, to półtorej godziny z najlepszymi krótkimi metrażami z ostatnich trzech edycji Festiwalu Short Waves. W programie znajduje się m.in. “Noise “ Przemysława Adamskiego i Katarzyn Kijek, zdobywca Nagrody Publiczności i Short Waves Pro Canal+ podczas zeszłorocznej edycji Short Waves.
1. WSZYSTKO W PORZĄDKU
Reż. Filip Lisowski / 2011 / 11'
Uporządkowany chłopiec, jego urodziny i proza życia: kurz, brudne naczynia, bałagan. Subtelna historia o przyjaźni i natręctwach. Bohater przez ostatnie 2 minuty filmu macha głową.
2. RABBIT CASE
Reż. Jakub Wroński / 2009 / 10'
Animowany film przedstawiający relację między wilkiem a zającem z nieco innej strony...
3. POSZUKUJĘ PEWNEJ OSOBY
Reż. Janusz Kojro / 2010 / 4'
Kronika wideo-anonsów, a zarazem refleksja nad realiami życia we współczesnym mieście.
4. BRZYDKIE SŁOWA
Reż. Marcin Maziarzewski / 2009 / 25'
Omijająca mielizny patosu i przygnębienia historia chłopaka cierpiącego na zespół Tourette'a.
5. NOISE
Reż. Przemysław Adamski, Katarzyna Kijek / 2011 / 7'
Z uchem przy ścianie łatwo o przesłyszenie. Krótka opowieść o odgłosach wdzierających się w życie człowieka. Zabawnie zobrazowane dźwięki stają się pełnoprawnym elementem widzialnej rzeczywistości.
6. PRZEZ SZYBĘ
Reż. Igor Chojna / 14' / PWSFTviT / 2009
Kiełbasa, alkohol i disco-polo... Wizyta na polskiej prowincji. Młody chłopak przyjeżdża na pogrzeb ciotki, angażując się nie tylko w pożegnalne rytuały, ale i... flirt.
7. KONIEC
Reż. Agnieszka Pokrywka / 2009 / 8'
Film oparty na motywach „Rzeźni nr.5” Kurta Vonneguta, autorka pokazuje II wojnę światową obserwowaną na wstecznym biegu, nie poprzestaje jednak na montażowych trickach ale opowiada poważną i interesującą historię.
Łączny czas: 89'
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Uy49VRXqGHI
https://www.facebook.com/festiwalshortwaves
Szczegółowy opisy wydarzeń dostępny jest na stronie www.shortwaves.pl.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie, które mogą wynikać z przyczyn od niego niezależnych.
2013-04-27
WARSZTATY TAŃCÓW BASKIJSKICH
Na początek przygody z tańcami baskijskimi proponujemy dwa układy niezwykle popularne, także poza Krajem Basków. Choć skoczne i żywiołowe, oparte na dość prostych schematach, pozwalają na szybkie oswojenie się z typowymi dla baskijskiej muzyki rytmami. Opanowanie sekwencji kroków, jakie poznamy podczas nauki będzie niezmiernie przydatna dla zainteresowanych innymi, nieco trudniejszymi tańcami baskijskimi, jak np. fandango.
Zapraszamy serdecznie na warsztaty tańców baskijskich, podczas których zajmiemy się szczegółowo dwoma z nich:
*CARNAVAL DE LANTZ/ZORTZIKO – to jeden z najpopularniejszych tańców zimowych, tańczonych w okresie karnawału. Tańczony był tradycyjnie tylko przez mężczyzn – przebierańców, reprezentujących różne symboliczne postaci (także kobiece) podczas obchodów ostatnich dni karnawału w mieście Lantz (prowincja Navarre). Z czasem zyskał popularność w całym Kraju Basków i tańczony jest na potańcówkach przez cały rok. Tancerze ustawieni po kole wykonują taki sam układ kroków połączonych z obrotami. Wpadająca w ucho melodia, energetyczny puls oraz spora dawka wirowania sprawiają, że jest jednym z najbardziej lubianych tańców na bal folkach.
* SEPT SAUTS/ZAZPI JAUZI/SIEDEM SKOKÓW – jeden z tańców określanych Mutxiko, zwanych także „skokami” (sauts). Początkowo tańczony wyłącznie przez młodych chłopców, w regionach północnych Kraju Basków, od dawna jest już wykonywany przez tancerzy niezależnie od wieku i płci. Składa się nań sekwencja kilku prostych kroków, wykonywanych indywidualnie przez tancerzy ustawionych po dużym kole. Jeden ze spokojniejszych tańców z tego regionu, pozwalający każdemu dobrze się przy nim bawić.
Przy okazji nauki tego tańca utrwalimy kroki składowe, których znajomość przydatna jest również przy dla innych tańców z rodziny Mutxiko.
Taniec w kulturze Basków odgrywa niezmiernie ważną rolę. Wystarczy dodać, że melodia hymnu baskijskiego oparta jest o utwór grany do tańca. Tańce towarzyszą wszelkiego rodzaju uroczystościom oficjalnym i rodzinnym, a w okresie letnim nie sposób nie natknąć się na tancerzy na ulicach i placach miasteczek i wsi. Wszelka aktywność fizyczna jest w kulturze baskijskiej niezwykle ceniona, stąd tańce mają często charakter popisowy, są żywiołowe, skoczne, czasem wymagając wręcz akrobatycznych zdolności. Większość z nich ma dość jasno ustalony przebieg, co wynika z ich pierwotnych funkcji związanych z obrzędami, dla niektórych jednak charakterystyczne jest wywoływanie podczas tańca kolejnych figur – sekwencji kroków.
Prowadzenie:
Marta Tomczak i Krzysztof Rogulski to pasjonaci tradycyjnych tańców i muzyki. Od lat zajmują się ich praktykowaniem – Marta w zespołach tańca irlandzkiego i bretońskiego, Krzysztof – w zespole tańca irlandzkiego oraz w zespole muzyki celtyckiej Triskel, poznańskiej potańcówkowej kapeli bal folkowej oraz zespole Balzinga, a także na licznych sesjach muzycznych. Uczestnicy warsztatów, festiwali tanecznych i muzycznych obejmujących muzykę i tańce tradycyjne Europy w Polsce i za granicą. Od ponad dwóch lat dzielą się swoją pasją pod szyldem „Bal Folk Poznań” ucząc tańców bretońskich, francuskich, baskijskich oraz organizując potańcówki, gdzie można w praktyce wykorzystać nabyte taneczne umiejętności.
BILETY: 30PLN (25pln dla studentów uczących się języka baskijskiego – po okazaniu specjalnego kuponu)
Prosimy o zgłaszanie chęci uczestnictwa WYŁĄCZNIE drogą mailową, na adres:
Ilość miejsc jest ograniczona!