2013-02-01
100nka
100nka Loose weight - już od debiutu Zimna płyta cieszy się estymą środowisk zrzeszonych wokół muzyki improwizowanej i nie tylko. Udanie kontynuując rozwój własnego stylu zbudowanego na bazie "gitary z elektrownią, siedemdziesięcioletniego kontrabasu i bębnów z 1956 roku" na drugiej płycie pt. Potrawy Strawy + Kompot Gratis doprowadzili do możliwości współpracy z altowiolinistą Mezeiem Szilardem i trębaczem Herbem Robertsonem. Spotkanie z nowojorskim muzykiem zakończyło się krótką trasą po Polsce i wydaną w 2009 roku płytą Superdesert – od tego czasu trio milczało. Eksperymenty soniczne wywołały w muzykach chęć uproszczenia przekazu i powrotu do bardziej klarownej formy kontaktu z sobą i odbiorcą. "Obsraliśmy się free-jazzem" – mówili w jednym z wywiadów. Wydana w tym roku Loose weight to powrót do stylu znanego z dwóch pierwszych płyt, 100nka szuka jednak nowych groove'ów. Perkusyjna ekwilibrystyka, pewny siebie, głęboki sound kontrabasu, poszukiwanie nieoczywistych dźwięków poza tradycyjnymi skalami harmonicznymi dzięki grze smyczkiem, płynne przejścia od sonicznych eksperymentów z efektami do elektrycznych melodii, niebywałe umiejętności techniczne, głowy otwarte na wpływy muzyki improwizowanej różnych części świata przy jednoczesnej (udanej) próbie nadania własnej muzyce indywidualnego charakteru – wszystko to znajdziemy na czwartej płycie zespołu. Loose weight to album wysmakowany, eklektyczny, tajemniczy, klimatyczny, zbudowany na bazie improwizacji, charakterystyczny, groove'ujący i ambitny. Czasem riffowy w rockowy (post-Ribotowski?) sposób, lecz przez cały czas stylowy i autorski (własny język muzyczny w wypadku 100nki to aksjomat). Katowickie trio tworzy muzykę rozświetloną kalifornijskim słońcem i przybrudzoną ciemnymi zaułkami Brooklynu i górnośląskich kamienic. Nie każde miasto ma takie trio – parafrazując The Abstinents.[Łukasz Folda]
http://www.youtube.com/watch?v=RZ8I0QmQr7M
BILETY: 10/15PLN
2013-02-03
LONBERG-HOLM/GOŁĘBIEWSKI
Fred Lonberg-Holm: cello, electronics
Adam Gołębiewski: drums, percussion
+guests
Witold Oleszak: piano, prepared piano
Piotr Mełech: clarinets
Współpracowali i grali ze sobą już kilka razy, ale nigdy jeszcze nie zdarzyło się im spotkać w duecie. W tej konfiguracji będzie to premiera i skład nie często spotykany - wiolonczela + perkusja. I chociaż dzieli ich wiele - tak pod względem płytowego dorobku, jak i muzycznego doświadczenia, to z pełnym przekonaniem anonsujemy to jako niezwykłe wydarzenie. Lonberg-Holm jest uczniem Mortona Feldmana i Anthony'ego Braxtona, i łatwiej doprawdy wymienić tych improwizatorów, z którymi nie koncertował i nagrywał, niż tych, z którymi już spotykał się na scenie. Członek Peter Brötzmann Chicago Tentet i kwintetu Kena Vandermarka, lider własnych zespołów, w tym rewelacyjnych i stricte jazzowych Valentine's Trio oraz Seval powróci na scenę Dragona po raz kolejny, i w tym miesiącu nie jedyny. Nie pierwszy raz także zagości tu Adam Gołębiewski, perkusista i improwizator oraz performer, od kilku dobrych lat związany z poznańską, otwartą na nową muzykę, sceną. Nie mają przygotowanych komponowanych tematów czy też wybranych standardów, muzyka będzie pewną syntezą - wrażliwości i dorobku, doświadczeń, ale i indywidualnie wypracowanego brzmienia, sięgającego korzeni jazzu, free improvu i muzyki konkretnej z elementami współczesnej elektroniki.
Adam Gołębiewski. Używając preparowanego zestawu perkusyjnego dąży do przeinterpretowania jego cech anatomicznych, ekspresyjnych i brzmieniowych. Możliwie wolną improwizację w muzyce, traktuje jak otwarty amalgamat właściwych uczestnikom, równoprawnych estetyk, będącą jednocześnie świadomą praktyką dialogu, kompromisu, pokory, aż po ich – w skrajnych przypadkach – zaprzeczenia. Sytuacje muzyczne dzielił z improwizatorami z Europy: Polski, Szwecji, Włoch, Francji, Węgier, Hiszpanii, a także Ameryki Północnej. Partycypuje i współtworzy poznański grunt muzyki improwizowanej.
Fred Lonberg-Holm - wiolonczelista i kompozytor, lider własnych zespołów: Valentine Trio i Lightbox Orxhestra. Urodził się w 1962 roku, studiował w Juilliard School, a później na rozmaitych kursach prowadzonych m.in. przez Anthony'ego Braxtona, Mortona Feldmana, Bunita'ę Marcus i Pauline Oliveros. W 1995 roku przeniósł się do Chicago gdzie szybko podjął współpracę z muzykami tamtejszej sceny jazzowej i postrockowej - jest muzykiem i współtwórcą zespołów The Boxhead Ensemble, The Friction Brothers (z Michael'em Zerang'iem), The Flatlands Collective, Keefe Jackson's Fast Citizens, Joe McPhee Survival Unit III, Peter Brotzmann Chicago Tentet, Frame 4tet, Territory Band. Współpracował z wieloma czołowymi amerykańskimi i europejskimi muzykami sceny jazzowej i free improv wśród których wymienić należy: Jima Bakera, Johna Butchera, Wilberta DeJoode, Axela Doernera, Matsa Gustafssona, Charlotte Hug, Glenna Kotche, Petera Kowalda, Nicole Mitchell, Torstena Mullera, Jima O'Rourke, Jeffa Parkera, Davida Stakenasa, Bena Vida i Michaela Zeranga. Muzyk Vandermark 5 od 2004 roku.
http://www.lonberg-holm.info/
Witold Oleszak (urodzony w 1970 r.) naukę muzyki rozpoczął w wieku 5 lat. Po 10 latach kształcenia (fortepian klasyczny), porzucił szkołę i wkrótce dołączył do awangardowej, muzycznej i para-teatralnej grupy "Krew", która wraz z zespołem "Reportaż", w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, tworzyła poznańskie podziemie muzyczne. W latach 1989-1999 odbył gruntowne studia w zakresie architektury. Początkowo na Politechnice Poznańskiej [dyplom - "TOCCATA" 1994 r.] następnie jako autodydakta. W tym czasie powstawały wyłącznie utwory-ilustracje dla teatru alternatywnego oraz koncepcje partytur graficznych. Od roku 2003, aktywny ponownie jako muzyk/improwizator, konsekwentnie rozwija własną metodę twórczą "Muzyka Prefabrykowana". Stały członek poszukujących grup muzycznych – "REPORTAŻ" i "RAL7024". Najczęściej gra na fortepianie i fortepianie preparowanym, instrumentach własnej konstrukcji oraz na instrumentach zepsutych i na krawędzi ruiny. Jako wykonawca, najbardziej ceni sobie twórcze spotkania z innowacyjnymi perkusistami takimi jak: Andrzej Karpiński, Chris Cutler, David Kerman czy Roger Turner.
Od roku 2009 specjalne miejsce zajmuje współpraca z doświadczoną w dziedzinie muzyki współczesnej i improwizowanej skrzypaczką - Anną Zielińską.
Piotr Mełech - wszechstronny klarnecista, kompozytor, aktywny muzyk poznańskiej sceny improwizowanej, chętnie odwołujący się do jazzowej tradycji, jak i europejskiej awangardy i free improv, współtwórca formacji Enterout Trio, Tfaruk Love Comunication, Tsiguny Fanfara Avantura, Duo Odux (z Ksawerym Wójcińskim), Lentoid, Yazzbot Mazut (sekstet). Koncertował i nagrywał wraz z Michaelem Zerangiem, Matsem Gustafssonem, Claytonem Thomasem, Clare Cooper, Chrisem Abrahamsem, Ksawerym Wójcińskim, Adamem Wróblewskim, Pawłem Postaremczakiem, Patrykiem Lichotą. Współpracował z Teatrem Strefa Ciszy - Kwatera oraz grupą teatralną "Kapral Feat. De Kolt" (muzyka do spektaklu "Bad Song") a także z poznańskimi poetami - Edwardem Pasewiczem i Szczepanem Kopytem. Udział w wybranych festiwalach: I Lublin Jazz Festiwal, Tzadik Poznań Festiwal, Poznańska Wiosna Muzyczna, Friv Festiwal, Malta Festiwal, Madeinpoznań Noc, Misiętupodoba. Prowadzi w poznańskim klubie Dragon cykl koncertów improwizowanych Triolowe Rozkłady Yazzdy.
BILETY W CENIE: 20/30PLN
2013-02-08
FROZEN BIRD
Twórczość grupy, można określić jako współczesną, popową, kameralistykę z elementami muzyki elektronicznej. Starannie przygotowane koncerty mają charakter minimalistycznego widowiska i współczesnego muzycznego spektaklu. Ten eklektyczny materiał muzyczny składa się z utworów instrumentalnych i piosenek śpiewanych w językach: angielskim, polskim i francuskim. Debiutancki album pt. Frozen Bird "Terry's Tale" ukazał się 27 lutego nakładem wytwórni płytowej Karrot Kommando. Premiera miała miejsce w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. Gościnnie (podczas koncertów specjalnych) z zespołem występuje Hana Umeda, Mistrzyni Tańca Japońskiego Nihon Buyo.
Dotychczas zespół Frozen Bird można było usłyszeć między innymi na: Open'er Festival (Gdynia), Noc Muzeów (Warszawa), Rewizje (Warszawa), Warsaw Music Week (Warszawa), Wujek (Fabryka Trzciny w Warszawie), Festiwalu Filmowym Hommage a Kieślowski (Sokołowsko), (Warszawa), Festival Plateaux (Warszawa) oraz w Białej Synagodze (Ośrodek Pogranicze "Sztuk, kultur, narodów" w Sejnach). Wystąpi też wkrótce w szczecińskiej Filharmonii. Koncerty zespołu mają charakter różnorodny w zależności od przestrzeni, w jakiej się odbywają. Jeśli jest to duża scena festiwalowa albo klub wtedy koncerty są dynamiczne, z większą dawką elektroniki. Natomiast w małych przestrzeniach oraz w teatrach czy kinach, występy mają charakter bardziej kameralny.
http://www.youtube.com/watch?v=AHysaktBqDs&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=IulGSRdUyNE
http://www.youtube.com/watch?v=SBCh3qwm87g&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=AQdLvY57ESU&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=K-orO86cASA
http://www.youtube.com/watch?v=kGa2zrjMF98&feature=relmfu
LULA
Rocznik 1990. Wokalistka w zespole "FROZEN BIRD". Współpracowała dotychczas z: Miya Masaoka, Julia Kubica, Sean Palmer, Radek Duda, Piotr Janiec, Hubert Zemler, Radek Polakowski, Jacek Mazurkiewicz, Marcin Lenarczyk, Maciej Cieślak, Michał Libera, Ola Bilińska, Szymon Tarkowski.
RADEK DUDA
Rocznik 1979. Muzyk i kompozytor wywodzący się z warszawskiej sceny undergroundowej. Członek "Stowarzyszenia Kulturalnego Lado". Lider i kompozytor zespołu "Frozen Bird" oraz współtwórca takich projektów jak "Normal Bias" (z Patrykiem Zakrockim) oraz "3D" (z Joanną Dudą i Tomaszem Dudą - pod koniec roku ukaże się płyta formacji, nakładem wytwórni płytowej "Lado ABC"). Prowadzi także działalność solową: koncerty fortepianowe, elektroniczne live acty, muzyka konkretna, instalacje dźwiękowe, współczesna muzyka kameralna i elektronowa. Używa różnorodnego instrumentarium: fortepian i inne instrumenty klawiszowe, mbira, efekty elektroniczne, harmonijka ustna, melodyka, gitara elektryczna, kieliszki, głos. Realizuje muzykę do przedstawień teatralnych i różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych. Współpracuje z następującymi muzykami i artystami:
Hiroko Komiya, Tobias Delius, Patryk Zakrocki, Paweł Szamburski, Piotr Bukowski, Marcin Masecki, Daniel Pigoński, Tomasz Duda, Olga Mysłowska, Hubert Zemler, Joanna Duda, Jacek Mazurkiewicz, Piotr Zabrodzki, m.Bunio.s, Hubert Połoniewicz, Radek Polakowski, Piotr Janiec, Mirt, Kuba Kossak, Marcin Gokieli, Norbert Kubacz, Michał Libera, Atsushi Takenushi, Mikołaj Długosz, Marcin Wierzchowski, Paweł Kozłowski, Renata Piotrowska, Michał Sieczkowski, Martyna Czerwińska. Współpracuje także z "Gabinetem Masażu Ucha Wewnętrznego".
Występował i współpracował m.in: "Balhaust Ost" (Berlin), "Open'er Festival", "Off Festiwal", "Święto Kina Niemego", "Festiwal Rewizje", "Muzeum Powstania Warszawskiego", "Fabryka Trzciny", "Teatr Rozmaitości", "Centrum Sztuki Współczesnej" (Warszawa), "Zachęta", "Noc Muzeów", "Galeria Raster", "Centru Nauki Kopernik", TVP Kultura, "Ad Libitum", "Instytut Teatralny", "Warsaw Music Week", "Fashion Week" (Łódź), Instytuty Polskie w Berlinie, Kijowie, Brukseli....
HUBERT ZEMLER
perkusista urodzony w 1980 roku w Warszawie. Aktywny uczestnik warszawskiej sceny muzyki niezależnej. Ceniony sideman.Naukę rozpoczął w 1987 roku w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Pierwszym jego instrumentem był fortepian, lecz po trzech latach nauki zmienił przedmiot główny na perkusję. Początkowo zgłębiał tajniki muzyki klasycznej, by pod koniec lat dziewięćdziesiątych zainteresować się jazzem.
W roku 1999 rozpoczął studia w klasie perkusji w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym okresie jego zainteresowania muzyczne zaczęły balansować na granicy jazzu, muzyki współczesnej i improwizacji. Z tego okresu pochodzą nagrania zespołu TRIA, gdzie wraz z saksofonistą Bronisławem Szałańskim i perkusistą Romanem Ślefarskim nawiązywali do amerykańskiej awangardy jazzowej lat sześćdziesiątych. W latach 2002-2003 wraz ze swoim bratem, gitarzystą Konradem Zemlerem, saksofonistą Radosławem Nowickim i kontrabasistą Wojciechem Pulcynem odbył trasę koncertową po krajach Bliskiego Wschodu (Syria, Jordania, Egipt, Liban) promującą muzykę Krzysztofa Komedy.
Przez następne lata współpracował z muzykami pochodzącymi z bardzo wielu, czasem odległych, muzycznych światów. Od orkiestr symfonicznych (Sinfonia Varsovia, Opera Narodowa) przez jazz (Zbigniew Namysłowski, Wojciech Staroniewicz), world music (Rei Ceballo & Calle Sol, Ritmodelia), rock i blues (Incarnations, Neurasja), ambitny pop w zespole Natu, po muzykę współczesną (Tadeusz Wielecki, Zdzisław Piernik, Arturas Bumsteinas) i improwizowaną (Horny Trees, Kapacitron).
Zdobycie brązowego medalu na międzynarodowych igrzyskach delfickich w Korei Południowej w 2009 roku, natchnęło go do grania solowych koncertów improwizowanych na perkusji. Koncert Huberta Zemlera z warszawskiego klubu „Chłodna 25” został zarejestrowany i w grudniu 2011 roku wydany nakładem oficyny wydawniczej Lado ABC jako album „Moped".
PIOTR JANIEC
Tubista. Współpracuje z Ośrodkiem Pogranicze "Sztuk, Kultur, Narodów", gdzie rozpoczął naukę gry na tubie. Związany z muzyką klezmerską gra i koncertuje zarówno w Polsce jak i poza granicami kraju. Członek Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego. Uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez Paul'a Brody'ego, Frank'a London'a, Steve'a Swell'a, David'a Krakauera, Mikołaja Trzaskę w projekcie "Tratwa muzykantów pomiędzy Nowym Jorkiem a Sejnami". Od 2008 związany z warszawską sceną muzyczną. Obecnie koncertuje wraz z Trifonidis Orchestra, Trifonidis Free Orchestra, Frozen Bird, Muzyka Miejsca, Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. Współpracuje z muzykami takimi jak: Maciej Bielawski, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Raphael Rogiński, Michał Górczyński, Jerzy Mazzoll, Piotr Zabrodzki, Tomasz Duda, Paweł Szpura, Radek Duda, Wojtek Traczyk, Ray Dickaty, Kamil Szuszkiewicz i inni.
RADEK POLAKOWSKI
Urodzony w 1979 r. w Sejnach. Multiinstrumentalista, kompozytor, aktor i aranżer. W roku 1995 rozpoczął współpracę z Teatrem Sejneńskim,
działającym przy "Ośrodku Pogranicze-Sztuk,kultur, narodów" w Sejnach. Tam zaczął swoją edukację muzyczną w pracowni Wojciecha Szroedera, zapoznając się z muzyką tradycyjną Żydów środkowoeuropejskich, bałkańską, cygańską, ukraińską i białoruską. W latach 1995-2000 uczestniczył jako aktor w dwóch projektach teatralnych: "Dybuk- na pograniczu dwóch światów" Szymona An-skiego i "Wijuny" Teresy Lubkiewicz Urbanowicz. Jednocześnie rozwijał się muzycznie w Kapeli Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego - na początku jako wiolonczelista, potem jako skrzypek, cymbalista i akordeonista. W roku 1998 przeprowadził się do Warszawy i wstąpił do Katedry Filologii Białoruskiej UW, gdzie zaprzyjaźnił się z Pawłem Sołtysem-studentem rusycystyki, znanym później jako Pablopavo. W latach 1998-2003 współtworzył bałkańsko-folkowy projekt Dżezva występując na kilkunastu festiwalach i przeglądach muzyki folkowej. W roku 2006 założył etno freejazzowy zespół Gaamera. Rok 2008 to początek owocnej współpracy z Pablopavo, praca nad 3 płytami:"Telehon"(2009), "10 Piosenek"(2011), "Głodne kawałki"(2011) i liczne koncerty. W 2009 roku powstają z jego udziałem 2 projekty: Frozen Bird i klezmerski Sztetl Quartet. Od 2010 wspomaga, jako akordeonista i wokalista legendę polskiej sceny folkowej zespół Balkan Sevdah. Początek roku 2012 to długo oczekiwany debiut wydawniczy zespołu Frozen Bird - płyta "Terry's Tale".
BILETY W CENIE: 20/25PLN
2013-02-10
AKADEMIA MAŁEGO DOMU KULTURY
TEATRZYKOWE LALKI
Zapraszamy do wspólnego tworzenia lal, lalek, lalor, kukieł i innych dziwadełek, które można ożywić podczas teatralnej zabawy. A po co? A no po to, aby je właśnie ożywić.
Żeby się wspaniale zabawić i stworzyć piękne opowieści.
Warsztaty dla osób w wieku 6–12 lat
Cena warsztatów: 25zł/dziecko
Liczba miejsc ograniczona
Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl
Zapisy do 8 lutego
2013-02-17
ZAKAMARKI MAŁEGO DOMU KULTURY – WARSZTATY DLA DZIECI I RODZICÓW
Zakamarki Małego Domu Kultury to spotkanie z książką, które może się skończyć w zupełnie innym czasie i przestrzeni. Chcemy, żeby książka inspirowała do odkrywania, tworzenia, eksperymentowania. Zdarzyć może się wszystko.
Na warsztatach lutowych…
… do działania będzie inspirowała nas książka z nowej Zakamarkowej serii, czyli „Nieźle to sobie wymyśliłeś, Albercie” Gunilli Bergström. Głównego bohatera – Alberta, mimo że nie rusza się o krok za próg swojego domu, spotykają niezwykłe przygody. Nam podczas warsztatów też pewnie przytrafi się coś niesamowitego. Zapraszamy!
Warsztaty dla dzieci w wieku 4-8 lat.
Miejsce: Fundacja Mały Dom Kultury, ul. Zamkowa 3/4 Poznań
(dla spóźnialskich wejście przez Klub Dragon).
Wstęp: 15zł/dziecko.
Liczba miejsc ograniczona.
Rezerwacja pod nr tel. 696-310-592 lub mailowo: julia@fundacjamdk.pl
Jak zwykle na warsztatach będzie możliwość zakupienia książek Wydawnictwa Zakamarki w promocyjnej cenie.
Projekt realizuje: Fundacja Mały Dom Kultury.
Partner projektu: Wydawnictwo Zakamarki.
Patroni Medialni: Miasto Dzieci, Czas Dzieci, IKS, Dzieci Poznań, Kultura Poznań, Ryms, Qlturka, Radio Afera.
(warsztaty trwają około 1,5 godziny)
2013-02-21
BAL FOLK PRAKTIKA
Podobnie jak w wielu tanecznych kulturach – tango, salsa itd. – chcemy zaproponować wszystkim zainteresowanym tańcami „bal folkowymi” formułę praktik, podczas których możliwe będzie przećwiczenie i zatańczenie tańców tradycyjnych z różnych zakątków Europy, które pojawiają się na bal folkach i warsztatach. Rozpoczynać będziemy od powtórek, wyjaśnienia wątpliwości i krótkiej nauki, by następnie po prostu tańczyć! Chcielibyśmy by praktiki były okazją do ćwiczenia, przypominania, utrwalania, zatańczenia z różnymi partnerami, zadawania pytań (także tych trudnych), ale też miłego spotkania i dobrej tanecznej zabawy.
Pojawią się na pewno najbardziej popularne scottishe i mazurki, poznawane na niedawnych warsztatach walczyki w różnym rytmie oraz polski, a także bretońskie korowody, czy francuskie bourrée, baskijskie skoki i inne (mniej lub bardziej popularne) tańce. Mniej zaawansowanym tancerzom chcemy w ten sposób stworzyć możliwość szlifowania tanecznych umiejętności, zupełnie początkujący również znajdą tu coś dla siebie, gdyż części tańców bez problemu można uczyć się po prostu włączając się w nie. Zapraszamy także bardziej doświadczonych tancerzy, którzy zechcą dzielić się swoją pasją i energią, by wspólnie popraktykować. Szczegóły oddajemy w znacznej mierze do dyspozycji uczestników – każdy może zaproponować taniec czy dopytać o istotny szczegół, podzielić się doświadczeniami.
BAL FOLK
Rodzaj potańcówki do muzyki ludowej, z tańcami wywodzącymi się z tradycji różnych europejskich kultur. Zainicjowany w latach 70-tych XX w. we Francji, dziś popularny w wielu krajach, m.in. w Belgii, Holandii, Portugalii, Niemczech.
Tańce bal folkowe są oparte na prostych, przystępnych układach wywodzących się bezpośrednio z tańców tradycyjnych. Są to zarówno tańce korowodowe, jak i parowe oraz zabawy taneczne. Pozbawione są funkcji prezentującej dany folklor: pomijają strój ludowy, rozbudowane choreografie i sceniczne wyrafinowanie na rzecz swobodnej zabawy opartej na prostej tanecznej bazie. Najczęściej akompaniament muzyczny jest grany na żywo.
Muzyka jest bezpośrednio oparta na motywach tradycyjnych, lecz zawiera również nowoczesne wpływy i autorskie propozycje nowych melodii tanecznych.
Prowadzenie:
Marta Tomczak i Krzysztof Rogulski to pasjonaci tradycyjnych tańców i muzyki. Od lat zajmują się ich praktykowaniem – Marta w zespołach tańca irlandzkiego i bretońskiego, Krzysztof – w zespole tańca irlandzkiego oraz w zespole muzyki celtyckiej Triskel, poznańskiej Potańcówkowej Kapeli Bal Folkowej oraz zespole Balzinga, a także na licznych sesjach muzycznych. Uczestnicy warsztatów, festiwali tanecznych i muzycznych obejmujących muzykę i tańce tradycyjne Europy w Polsce i za granicą. Od ponad roku dzielą się swoją pasją pod szyldem „Bal Folk Poznań” ucząc tańców bretońskich, francuskich, baskijskich oraz organizując potańcówki, gdzie można w praktyce wykorzystać taneczne umiejętności.
WSTĘP WOLNY
2013-02-22
BALISTER
Dave Rempis: saxophones
Fred Lonberg-Holm: cello, electronics
Paal Nilssen-Love: drums, percussion
Dave Rempis, Fred Lonberg-Holm oraz Paal Nilssen-Love powołali Balister przed kilku laty. Mają - jako trio - w dorobku dwa albumy: wydany własnym sumptem "Balister" oraz ubiegłoroczny "Machanisms", który ukazał się nakładem utytułowanego Clean Feedu. Sami opisują swój zespół jako "free-wheeling trio", nie precyzując jednak, co miałoby to oznaczać. Może to być zwrócenie szczególnej uwagi na sam akt kreacji, osadzony owszem w jazzowej tradycji, ale równocześnie uwolniony od czysto stylistycznych ograniczeń.
Samo brzmienie zespołu jest potężne - motorem tego zespołu jest, a jakże, norweski perkusista, który pewnie zapędził by w kozi róg większość rockowych perkusistów, nadaje muzyce groove i moc, nasyca ją głęboką energią; Dave Rempis gra nieco inaczej niż w czasach Vandermark 5 - mniej u niego odwołań wprost do bebopu i hardbopu (chociaż w potoczystej zmienności jego frazy wciąż pobrzmiewa miłość do muzyki Charlie Parkera), więcej za to zgrzytów i harkotów rodem raczej z free improv-u. Jego gra jest jednak najbliższa jazzowej tradycji i wprowadza coś na kształt melodii. Lonberg-Holm ma nieco inne zadania - nie daje się o tu poznać od lirycznej strony, raczej odpowiada za drapieżną, chrapliwą stronę muzyki odwołując się do noise'u i sięgając po elektroniczne preparacje. Rzadko jednak buduje z nich dźwiękową ścianę - najczęściej jego frazy są pełne zawieszeń, porwane i zmienne. Poszczególne utwory nie mają z góry ustalonej formy - mamy tu doczynienia z zupełnie nieskrępowaną improwizacją. Możemy mieć zatem serię krótkich, zwartych form lub też set wypełni się jednym, długim pełnym solowych i duetów popisów, otwartych na najróżniejsze stylistyczne wpływy.
Nie przeszkadza to jednak cieszyć się muzyką zespołu - znakomite porozumienie wewnątrz tria nie jest jednak przypadkiem. Wszyscy ci muzycy spotykali się razem w rozmaitych, często tworzonych ad hoc konstelacjach, ale i pracowali systematycznie razem współtworząc Territory Band Kena Vandermarka. I te wspólne doświadczenia świetnie słychać, chociaż muzyka nie staje się przez to ani trochę bardziej przewidywalna. Na szczęście - dzięki temu artyści zaskakują siebie i swoją publiczność wciąż na nowo.
Dave Rempis: kompozytor i saksofonista (altowy, tenorowy i barytonowy); absolwent antropologii i etnomuzykologii Northwestern University oraz University of Ghana w Legon; karierę muzyczną rozpoczął w 1997 roku i bardzo szybko otrzymał ofertę zastąpienia Marsa Williamsa w kwintecie Kena Vandermarka, w którym stałym członkiem jest po dziś dzień. Krótko po tym działalność rozpoczęły autorskie formacje Dave'a Rempisa - Triage (z Jasonem Ajemianem na basie i Timem Daisym na perkusji), Dave Rempis Quartet i Dave Rempis Percussion Quartet. Koncertował i nagrywał z rozmaitymi składami - w triach z Alec'iem Ramsdell'em i Jerry'm Bryerton'em, Jason'em Roebke i Jim'em Baker'em, od początku został zaproszony do formacji Kena Vandermarka Territory Band a także the Brian Dibblee Quartet oraz the Chicago Improvisors. Współpracuje z wszystkimi najważniejszymi muzykami chicagowskiego młodego pokolenia (Hamid'em Drake'iem, Joe Morris'em, Fred'em Lonberg-Holm'em, Michael'em Zerang'iem, Kevin'em Drumm'em), a także europejskiej sceny awangardowej (Axel'em Doerner'em, Paul Lytton, Frederikiem Ljungkvistem, Per, Ake Holmlanderem i wielu innymi). Animator sceny muzycznej w Chicago, współtwórca festiwalu Umbrella Music.
http://www.daverempis.com/
Fred Lonberg-Holm - wiolonczelista i kompozytor, lider własnych zespołów: Valentine Trio i Lightbox Orxhestra. Urodził się w 1962 roku, studiował w Juilliard School, a później na rozmaitych kursach prowadzonych m.in. przez Anthony'ego Braxtona, Mortona Feldmana, Bunita'ę Marcus i Pauline Oliveros. W 1995 roku przeniósł się do Chicago gdzie szybko podjął współpracę z muzykami tamtejszej sceny jazzowej i postrockowej - jest muzykiem i współtwórcą zespołów The Boxhead Ensemble, The Friction Brothers (z Michael'em Zerang'iem), The Flatlands Collective, Keefe Jackson's Fast Citizens, Joe McPhee Survival Unit III, Peter Brotzmann Chicago Tentet, Frame 4tet, Territory Band. Współpracował z wieloma czołowymi amerykańskimi i europejskimi muzykami sceny jazzowej i free improv wśród których wymienić należy: Jima Bakera, Johna Butchera, Wilberta DeJoode, Axela Doernera, Matsa Gustafssona, Charlotte Hug, Glenna Kotche, Petera Kowalda, Nicole Mitchell, Torstena Mullera, Jima O'Rourke, Jeffa Parkera, Davida Stakenasa, Bena Vida i Michaela Zeranga. Muzyk Vandermark 5 od 2004 roku.
http://www.lonberg-holm.info/
Paal Nilssen-Love, perkusista, kompozytor i improwizator. Bez wątpienie najważniejszy perkusista szeroko pojętej europejskiej sceny freejazzowej ostatnich lat i jeden z najbardziej kreatywnych norweskich muzyków młodego pokolenia, występuje i nagrywa wraz z Kenem Vandermarkiem, Davem Rempisem, Fredem Lonberg-Holmem, Sabirem Mateenem, Bobby Bradfordem, Jimem O'Rourke, Terrym Ex, Thurstonem Moorem, Peterem Brötzmannem (Chicago Tenten), Evanem Parkerem, Matsem Gustafssonem (The Thing), Johnem Butcherem, Jebem Bishopem, Stenem Sandellem, Joe McPhee i Toshinori Kondo. Lider własnego kwartetu TownOrchestraHouse. Koncertuje i nagrywa także solo. Właściciel oficyny wydawniczej PNL Records.
http://www.paalnilssen-love.com/
BILETY W CENIE 30/40PLN
2013-02-24
KEN VANDERMARK / CHRISTOF KURZMANN / MARTIN BRANDLMAYR TRIO
Ken Vandermark: saxophones, clarinets
Christof Kurzmann: laptop, vocal
Martin Brandlmayr: drums, percussion
Ten projekt to trzy absolutnie niezwykłe muzyczne osobowości, wywodzące się w dodatku z trzech odmiennych środowisk – chociaż współpracowali ze sobą nie tylko w ramach tej jednej formacji. Ich muzyczne zainteresowania określają granice stylistyczne muzyki trio: od electropopu po postrock i od nowych brzmień po free jazz. I chociaż właściwie obcuje z muzyka w pełni improwizowaną zdarzają się tu piosenkowe formy z melodeklamowaną „Beggar’s song” do wiersza Joe McPhee. Każdy z muzyków wnosi tu własną wrażliwość, kreatywność i olbrzymie muzyczne doświadczenie, wspaniale łączone przez w jedną, spójną – chociaż chropawą i zróżnicowaną całość. To trio mogące na każdym koncercie podążyć w odmienne stylistycznie rejony – tak wiele pomysłów i możliwości potrafią stworzyć grając razem ci trzej wspaniali muzycy. Pierwszy i jedyny raz w Polsce - Ken Vandermark / Christof Kurzmann / Martin Brandlmayr Trio.
Ken Vandermark; ur. 1964-09-22, Warwick, Rhode Island (USA), saksofonista, klarnecista, kompozytor i improwizator. Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje. Wczesny okres jego twórczości, to współpraca z rockowym (czy lepiej powiedzieć avant-rockowym) w zasadzie zespołem The Flying Luttenbachers. Zresztą przez całe lata 90. aktywnie włącza się w działalność różnych zespołów awangardowej sceny rockowej, jak Gastr del Sol, czy Jima O'Rourke. Podstawową formą wypowiedzi Vandermarka pozostaje jednak jazz. Już na początku wykluwania się jego jazzowych koncepcji, Vandermark pokazał cały jego eklektyzm, jednak z drugiej strony silnie osadzony w tradycji spod znaku Aylera czy Colemana. Okres ten prezentują nagrania Ken Vandermark Quartet, którego koncepcja przeniesiona została do The Vandermark 5, jednego z kilku najważniejszych projektów Vandermarka. Początkowo The Vandermark 5 sięgał w równym stopniu do tradycji free jazzu, jak i muzyki rockowej, stapiając te dwa światy w jedną formułę, w stopniu chyba dotychczas nieznanym. Od płyty "Acoustic Machine", z muzyki tego zespołu wyeliminowane zostało charakterystyczne dla niej brzmienie przesterowanej gitary, które w największym stopniu odpowiadało za sonorystyczne pokrewieństwo z rockiem. Równolegle z The Vandermark 5, prowadzone jest trio DKV, w skład, którego, oprócz Vandermarka, wchodzą Hamid Drake oraz Kent Kessler. Ten zespół, prezentujący akustyczne trio ściśle nawiązuje do tradycji free jazzowej, wywodzącej się z wczesnych form free, dorzucając jednak młodzieńczą witalność. Bardziej rytmiczno-rockową postacią tria jazzowego prezentowanego przez Vandermarka jest Spaceways Incorporated, zespół z udziałem Nate'a McBride'a i Hamida Drake'a, powstały by przypomnieć nagrania Sun Ra. Obecnie prezentujący już własną twórczość, jednak w dalszym ciągu słychać w nim rockową witalność wywiedzioną z "przebojów" Sun Ra. Niezależnie od tych projektów, Vandermark uczestniczy w nagraniach NRG Ensemble, w którym zajął miejsce jego twórcy Hala Russella. Vandermark czynnie włącza się również w projekty powstałe przy współudziale muzyków amerykańskich i z kontynentu europejskiego: od kilku lat jest członkiem tentetu Petera Brötzmanna, a także współprowadzi dwa amerykańsko-skandynawskie projekty: School Days oraz Territory Band. Szczególnie ten ostatni prezentuje prawdziwy melanż różnych inspiracji - od jazzowych po przywodzące na myśl muzykę współczesną. Często także uczestniczy w nagraniach AALY Trio Matsa Gustafssona. Oprócz tych zespołów, Vandermark jest również aktywny w różnego rodzaju okazjonalnych projektach jak, duety (np. z Jebem Bishopem), czy tria (np. z Joe Morrisem, czy Johnem McPhee, czy Pandelisem Karayorgisem). Gra i dotychczasowa aktywność Vandermarka spotkała się w roku 1999 z uznaniem, albowiem dostał on w tym roku nagrodę MacArthura (stając się jej laureatem pośród takich luminarzy jazzu, jak Cecil Taylor, czy Anthony Braxton). Ken Vandermark wielokrotnie koncertował w Polsce, m.in. z DKV Trio (2002), LKV Trio (2003), The Vandermark 5 (2004), które zaowocowało 12-płytowym boksem "Alchemia", Bridge 61 (2005), Free Music Ensemble (2006).
Paweł Baranowski, Diapazon
http://www.kenvandermark.com/
Christof Kurzmann, austriacki klarnecista, gitarzysta i specjalista od generowania dźwięków elektronicznych; kompozytor i improwizator, animator sceny muzycznej. Wykształcony klarnecista, ale odkąd odkrył laptop jako instrument poświęcił temu bez reszty. Niechętnie występuje sol - woli być liderem bądź częścią zespołu. Stylistycznie jego twórczość mieści się gdzieś pomiędzy electropopem, free improvem i nowymi brzmieniami, ale angażuje się również w projekty silniej odwołujące się do jazzu, jak i realizacje multimedialne. Jest także niezwykle aktywnym animatorem muzycznej sceny - organizuje koncerty i trasy koncertowe, właściciel wytwórni płytowej Charizma, producent i inżynier dźwięku. Obecnie mieszka w Buenos Aires.
http://ckurzmann.blogspot.com/
Martin Brandlmayr, ur. 04.11.1971 w Bad Ischl, austriacki perkusista, kompozytor, improwizator i artysta elektroniczny. Studiował klasyczną perkusję na University Of Music And Performing Arts w Wiedniu. Krytycy doceniając jego grę, określają ją jako „oszczędną i szalenie precyzyjną”. Związany z zespołami kojarzonymi z post-rockową sceną - Radian, Trapist, Kapital Band, Autistic Daughters. Aktywny członek kolektywu Polwechsel. Współpracował - nagrywał i koncertował - z bardzo wieloma muzykami odwołującymi się do rozmaitych tradycji brzmieniowych - zawsze jednak wykorzystującymi improwizację, jako składową część muzycznego projektu. Są wśród nich: Siegrun Appelt, Burkhard Beins, Tony Buck, John Butcher, Peter Brandlmayr, Dieb 13, Axel Dörner, Christian Fennesz, Franz Hautzinger, Gina Hell, Florian Kmet, Christof Kurzmann, Toshimaru Nakamura, Andrea Neumann, Rashim, Sachiko M, Stefan Schneider, Burkhard Stangl, David Sylvian, John Tilbury, Otomo Yoshihide, Ken Vandermark. Obecnie mieszka w Wiedniu.
www.martinbrandlmayr.com
BILETY W CENIE 30/40PLN