2011-05-01
OPERA OMNIA
Carl Maria Weber – Wolny strzelec
Hamburgische Staatsoper
Dyr. Leopold Ludwig
Soliści: Ernst Kozub, Gottlob Frick.
Projekt realizowany przy wsparciu Miasta Poznań
Patronat medialny:
www.operaomnia.pl
2011-05-02
RED TRIO
KONCERT Z CYKLU NOWY WIEK AWANGARDY
Rodrigo Pinheiro: piano
Hernani Fautino: bass
Gabriel Ferrandini: drums
RED trio to grupa prezentująca współczesne oblicze muzyki improwizowanej wywodzącej się z free jazzowej rewolucji lat sześćdziesiątych, wzbogacając to jednak o doświadczenie awangardy europejskiej ze Schlippenbachem i Mengelbergiem na czele. Utworzone zostało z inicjatywy basisty Faustino Hernaniego z muzyków skupionych nowej sceny improwizowanej w Lizbonie - a oprócz wspomnianego już kontrabasisty tworzą je: pianista Rodrigo Pinheiro oraz perkusista Gabriel Ferrandini. Charakterystyczną rzeczą dla muzyki zespołu jest narzucenie szybkich temp oraz gwałtownych zmian muzycznej improwizacji kładące nacisk na intuicyjną stronę kształtowania brzmienia zespołu oraz prowadzenia muzycznej narracji. Trio nagrywa dla słynnej portugalskiej oficyny Clean Feed.
Rodrigo Pinheiro, pianista kompozytor, improwizator portugalski. Urodził się w 1973 roku w Covilhã, malutkim miasteczku w centralnej Portugalii. Zaczął się użyć muzyki w wieku lat pięciu. Gdy miał lat osiemnaście przeniósł się do Lizbony, co zbiegło się z narodzinami sceny muzyki improwizowanej w stolicy Portugalii, której szybko stał się podporą. Od tego czasu koncertował i nagrywał z wieloma muzyki tak portugalskimi, jak i europejskimi czy światowymi, by wymienić tylko niektórych z nich: Américo Rodrigues, José Oliveira, Nuno Rebelo, Rodrigo Amado, Luis Desirat, Bruno Parrinha, Ernesto Rodrigues, Hiroshi Kobayashi, Cristin Wilboltz, Patrick Brennan, Nathan Fuhr, Carlos Zíngaro, Peter Kowald, Gunther Muller czy John Butcher. W ramach "Cobra Portuguese Ensemble" współpracował także z Johnem Zornem.
Hernani Fautino, kontrabasista i improwizator portugalski. Jest samoukiem. Od 1979 roku grywał w zespołach rokowych. Z jednym z nich - K4 Quadrado Azul - wygrał w 1988 roku konkurs Instituto Português da Juventude / New Culture Values. Od tamtego czasu współpracował z grupami teatralnymi, tworząc wykonywaną na żywo muzykę do spektakli. W 1990 roku rozpoczął współpracę z muzykami sceny improwizowanej w Portugalii, gdzie dosyć szybko wyrobił sobie opinię dobrego instrumentalisty i kreatywnego improwizatora, co otworzyło mu możliwość współpracy z muzykami z całego świata. Nagrywał i koncertował m.in. z Carlosem Zíngaro, Rafaelem Toralem, Rodrigo Amado, Nuno Rebelo, Ernesto Rodrigues, Vitor Rua, Anisotropus, Nobuyasu Furuyą, Jonem Irabagonem, Neilem Davidsonem, Heddym Boubakerem, Katsurą Yamauchi, Matsem Gustafssonem, Chrisem Corsano, Nikolausem Gerszewskim, Robertem Mazurekiem, Blaisem Siwulą, Virginią Gentą, Danielem Carterem, Federico Ughim, Florosem Floridisem, Mattem Bauderem, Dennisem Gonzálezem, Aaronem Gonzálezem i wieloma innymi.
Gabriel Ferrandini, perkusista i improwizator. Urodził się Monterey w Kalifornii. Jego ojciec pochodzi z Mozambiku, a matka jest Brazylijką, której rodzina wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych, gdy miała lat kilkanaście. Gabriel mieszka w Portugalii odkąd skończył lat kilkanaście. W bardzo młodym wieku rozpoczął naukę gry na perkusji w temu instrumentowi pozostaje wierny. Jest jednym z najbardziej uniwersalny muzyków portugalskich, który w wieku dwudziestu czterech lat (a tyle ma obecnie!) zgrodził już całkiem pokaźnej dyskografii. Nagrywał i koncertował (i w dalszym ciągu współpracuje) m.in. z Rodrigo Amado, Nobuyasu Furuyą, Robem Mazurekirm, Alberto Pintonem, Alfredem "23" Harthem, Raymondem Stridem i Davidem Stackenase oraz wielu innymi.
BILETY DO KUPIENIA W KLUBIE DRAGON.
2011-05-06
Gergő Kováts Patryk Lichota K. Trzewiczek
KONCERT Z CYKLU NOWY WIEK AWANGARDY
Do spotkania muzyków doszło podczas polsko-węgierskiej edycji Festiwalu Muzyki Improwizowanej FRIV w Budapeszcie w 2010 roku. Pierwsza wspólna gra zaowocowała muzyką uważną, różnorodną i o szerokim spektrum ekspresji. Metodą pracy muzyków jest swobodna improwizacja, starająca się uciekać od estetycznych idiomów i jednocześnie być płaszczyzną porozumienia dla odrębnych, dźwiękowych światów. Komputer Krzysztofa Trzewiczka, dzięki jego zaawansowanemu programowaniu staje się wysoce reaktywnym instrumentem muzycznym. Kováts Gergő w swej grze czerpie z tradycji awangardowego jazzu i wykonywania kompozycji muzyki współczesnej. Patryk Lichota eksploruje sonorystyczny potencjał saksofonu, wydobywany poprzez jego preparację.
Kováts Gergő – saksofony, klarnety, instrumenty etniczne
Patryk Lichota – preparowany saksofon sopranowy
Krzysztof Trzewiczek - laptop
Kováts Gergő – węgierski saksofonista i klarnecista, absolwent Wydziału Jazzowego Akademii Muzycznej im. Ferenca Liszta w Budapeszcie. Aktywny muzyk sceny muzyki improwizowanej w Budapeszcie. Członek zespołu Koala Fusion – nowej generacji węgierskiej muzyki jazzowej ( album Egy izsapi lány , 2008) oraz łączącej węgierską muzykę folkową z muzyką współczesną grupy Tárkány Művek (Arcomba az arcod vésted, 2010). Współpracuje m.in z Gergely Varga, Máté Pozsár, David Yengibarjan, Gyöngyi Dévai, Dávid Ulkei.
Patryk Lichota – muzyk, producent radiowy, kompozytor muzyki teatralnej. Gra na saksofonie, laptopie, gitarze basowej, thereminie, zitherze. Stworzył muzykę do spektakli „Jarzenie” oraz „Animo Tristi” Teatru Palmera Eldritha, „Układanka” oraz „Bez Podłogi” w reżyserii Roberta Jarosza, „Głosy” w reż. Janusza Stolarskiego. Współpracuje z duetem performatywnym Janicka/Elsner przy projektach „Podejrzane”, „Flow”, „Imponderabilium”. Martą Romaszkan zrealizował spektakl taneczny „Starving Mirrors”. Stworzył spektakl „Strange Lóóp” oparty na koncepcji świadomości Douglasa Hofstadtera. Gra w trio Kurort wykonującym free improvisation muisc, jest liderem formacji audio-wizualnej KakofoNIKT. Regularnie pracuje z Adamem Gołębiewskim i Piotrem Mełechem. Z sopranistką Blanką Dembosz tworzy projekt muzyki współczesnej Syreny 21. Grał i/lub nagrywał z Jeffem Gburkiem, Rafałem Zapałą, Jakubem Paczkowskim, Claytonem Thomasem, Krzysztofem „Arszynem” Topolskim, Szymonem Kaliskim.
Krzysztof Trzewiczek - Muzyk i programista. Specjalista w dziedzinie programowania multimediów i muzyki oraz projektowania informacji i interfejsów użytkownika. Przez kilka lat projektował systemy interaktywne i multimedialne dla teatru, współpracował ze Studiem Muzyki Elektroakustycznej AM w Krakowie, pracował w projekcie IntegraLive. Prowadził autorskie warsztaty programowania multimediów dla artystów, programowania dla dzieci. Od kilku lat aktywny muzycznie, wcześniej – jako współzałożyciel plain. music – zorganizował siedem międzynarodowych festiwali muzyki improwizowanej. W swojej pracy artystycznej promuje używanie otwartych technologii i otwartych sposobów działania. Współpracował z Janem Peszkiem [performance], Magdaleną Ciopińską [sztuki wizualne], Dominiką Szalą [taniec].
Kierownik laboratorium otwartego rządu - Centrum Cyfrowe.
BILETY W CENIE 5ZŁ DO KUPIENIA W KLUBIE DRAGON.
2011-05-08
OPERA OMNIA
Vincenzo Bellini – Lunatyczka
Orchestra e Coro dei Maggio Musicale Fiorentino
Dyr. Daniel Oren
Soliści: Eva Mei, Giacomo Prestia
Projekt realizowany przy wsparciu Miasta Poznań
Patronat medialny:
www.operaomnia.pl
2011-05-11
HUGO RACE
Australijski songwriter , wokalista, gitarzysta i producent powraca w wytwórni Gusstaff Rec. z nowym albumem. Powiedzieć, że Hugo Race jest bardzo płodnym artystą, to zdecydowanie za mało, na świecie święci triumfy właśnie wydana przez Glitterhouse płyta „BKO“ jego projektu Dirtmusic, założonego razem z Chrisem Eckmanem i Chrisem Brokawem, rok temu ukazała się solowa, elektro-akustyczna, instrumentalna płyta Hugo Race'a w Gusstaff Rec. („Between Hemispheres“), wziął również udział w nagraniu nowego albumu formacji Lilium (muzycy z 16 Horsepower).
Nowy album „Fatalists“ jest surowy, nastrojowy i bardzo liryczny. Nagrany we Włoszech, z gitarzystą Antonio Gramentierim (Sea of Cortez, Delavega), perkusistą Diego Sapignoli (Delavega), pochodzącą z Arizony skrzypaczką Vicky Brown i holenderskim kontrabasistą Erikiem Van Loo (Willard Grant Conspiracy) stworzył akustyczne i melodyjne brzmienie ukazujące piosenki i głos Hugo w zupełnie nowym świetle.
BILETY W CENIE 20 ZŁ W PRZEDSPRZEDAŻY ORAZ 25 ZŁ W DNIU KONCERTU
2011-05-13
COCA-KOLAŻ
WERNISAŻ WYSTAWY ROMKA KŁOSOWSKIEGO
Coca-Kolaż – wystawa prac Romka Kłosowskiego. Tym razem – także w multimedialnej odsłonie. W papierowej wersji zawiśnie kilkadziesiąt najnowszych kolaży, ale pojawi się też pokaz slajdów ze znacznie większym wyborem prac. W każdej z nich garść wieloznaczności, czasem zaskakującej puenty, nierzadko gry słów i abstrakcyjnego humoru. Kolaże Romka powstają wyłącznie ze skrawków codziennej, cotygodniowej i comiesięcznej prasy. I tak już od kilku lat…
Romek Kłosowski - z szerokim wykształceniem, ale nie stricte artystycznym. Jego prace też wykraczają poza jeden sposób komunikowania. Na co dzień dziennikarz radiowy, zaangażowany też w wiele innych projektów. Jedyne, czego stara się nie popełnić to – faux pas i harakiri. W czasach kryzysu i zarazy – poszukiwacz, purysta i hobbysta.
WSTĘP WOLNY
2011-05-15
OPERA OMNIA
Vincenzo Bellini - Norma
Das Bayerische Staatsorchester
Dyr. Friedrich Haider
Soliści: Edita Gruberova, Roberto Scandiuzzi
Projekt realizowany przy wsparciu Miasta Poznań.
Patronat medialny:
www.operaomnia.pl
2011-05-19
Istvan KANTOR
Zapraszamy na "Sex i Zamieszki" - Artystyczne Warsztaty Neoistyczne prowadzone przez twórcę Neoizmu, Istvana Kantora, znanego także jako Monty Cantisin oraz Amen!, samozwańczego lidera ruchu "The People of The Lower East Side", laureata nagrody głównej Visual and Media Arts w 2004 roku. Porusza się w strefie robotyki, dźwięku, video, performance i nowych mediów. Artysta, skandalista, performer. Znany m.in. z takich akcji jak "X" - malowanie ścian berlińskich muzeów własną krwią (za co był wielokrotnie aresztowany) oraz "Blood Campaign" - sprzedawanie swojej krwi jako dzieła sztuki - w 1984r. cena z 1ml osiągnęła szczytowe stadium - 1mln dolarów! Krytykowany równie często jak nagradzany.W większości jego performanców cielesność miesza się z technologią. Jego działa/perfomance przez jednych zwane są wichrzycielskimi i skandalizującymi, przez innych uważane za innowacyjne i wysoce eksperymentalne.
Dzień 1:
część pierwsza warsztatów - pranie mózgu - przyliżenie historii Neoizmu, opis jego stadiów rozwoju poczynając od koncepcji tożsamości open-pop-star Monty Cantsina.
część druga - przemoc i drgawki:ciało jako maszyna transmitująca oraz niezależna socjo-polityczna jednostka:roboty-buntownicy, laptopy-zombie, wifi-wampiry i wiele innych.
Dzień 2:
część trzecia - Poznańska Orgia - performance z czynnym udziałem uczestników warsztatów.
WSTĘP WOLNY
19 MAJA WARSZTATY OD GODZINY 15.00
20 MAJA PERFORMANCE O GODZINIE 20.00
UWAGA: udział w warsztatach jest bezpłatny, ale liczba osób jest ograniczona.
Osoby chętne prosimy o przysyłanie zgłoszeń na adres dragon@krzyk.pl
2011-05-20
Istvan KANTOR
Zapraszamy na "Sex i Zamieszki" - Artystyczne Warsztaty Neoistyczne prowadzone przez twórcę Neoizmu, Istvana Kantora, znanego także jako Monty Cantisin oraz Amen!, samozwańczego lidera ruchu "The People of The Lower East Side", laureata nagrody głównej Visual and Media Arts w 2004 roku. Porusza się w strefie robotyki, dźwięku, video, performance i nowych mediów. Artysta, skandalista, performer. Znany m.in. z takich akcji jak "X" - malowanie ścian berlińskich muzeów własną krwią (za co był wielokrotnie aresztowany) oraz "Blood Campaign" - sprzedawanie swojej krwi jako dzieła sztuki - w 1984r. cena z 1ml osiągnęła szczytowe stadium - 1mln dolarów! Krytykowany równie często jak nagradzany.W większości jego performanców cielesność miesza się z technologią. Jego działa/perfomance przez jednych zwane są wichrzycielskimi i skandalizującymi, przez innych uważane za innowacyjne i wysoce eksperymentalne.
Dzień 1:
część pierwsza warsztatów - pranie mózgu - przyliżenie historii Neoizmu, opis jego stadiów rozwoju poczynając od koncepcji tożsamości open-pop-star Monty Cantsina.
część druga - przemoc i drgawki:ciało jako maszyna transmitująca oraz niezależna socjo-polityczna jednostka:roboty-buntownicy, laptopy-zombie, wifi-wampiry i wiele innych.
Dzień 2:
część trzecia - Poznańska Orgia - performance z czynnym udziałem uczestników warsztatów.
WSTĘP WOLNY
20 MAJA PERFORMANCE O GODZINIE 20.00
UWAGA: udział w warsztatach jest bezpłatny, ale liczba osób jest ograniczona.
Osoby chętne prosimy o przysyłanie zgłoszeń na adres dragon@krzyk.pl
2011-05-22
OPERA OMNIA
Jacques Fromental Halevy – Żydówka
Orchester der Wiener Staatsoper
Dyr. Vjekoslav Sutej
Soliści: Neil Shicoff, Krassimira Stoyanova
Projekt realizowany przy wsparciu Miasta Poznań.
Patronat medialny:
www.operaomnia.pl
2011-05-26
AN ON BAST // Maciej Fortuna
AN ON BAST //MACIEJ FORTUNA to wynik spotkania dwóch charyzmatycznych osobowości, a zarazem i gatunków muzycznych, na wspólnej płaszczyźnie, jaką jest dla jazzu i elektroniki improwizacja/live act. Duet trąbka/elektronika może na pierwszy rzut oka wydawać się dosyć dziwny. Do tej pory
bowiem w myśleniu o muzyce elektronicznej i jazzowej w sytuacji live nie było wiele punktów stycznych – podział na „żywe” instrumenty i „mechaniczne” dźwięki z laptopa
był dość wyraźny i wydawało się, że nie do przekroczenia. Często nie dało się uniknąć wrażenia, że elektronika to „podkład”, a partia instrumentalna wybija się na pierwszy plan. Tę granicę An i Maciej forsują z łatwością dzięki znakomitemu opanowaniu swojego
warsztatu, który pozwala skupić się na znalezieniu punktów wspólnych oraz chęci poszukiwania nowych brzmień i doświadczeń muzycznych w dialogu.
An On Bast to postać niezwykła – jej live act’y to nie tylko znakomicie przygotowane i zrealizowane sety muzyki elektronicznej, ale i forma koncertu. Obserwując ją w trakcie grania, nie można oprzeć się wrażeniu, że An po prostu gra – jak na „żywym” instrumencie. To powoduje, że jej muzyka, pełna melodii, dźwięków, szelestów i innych różności – brzmi autentycznie, wręcz organicznie a nie mechanicznie. Dlatego jest równorzędnym „partnerem” na scenie obok trąbki Macieja Fortuny.
Maciej Fortuna z kolei to jeden z najbardziej dynamicznych jazzmanów w Polsce. Od niemal trzech lat poszukuje wciąż nowych brzmień trąbki, wychodząc oczywiście od jazzu, ale nie poprzestając na formach zastanych. Jego pierwsza płyta „In The Small Hours” w duecie ze Stefanem Weeke, była próbą samodzielnej formy połączenia grania instrumentalnego z
elektronicznym. Z kolei druga płyta, już stricte jazzowa, „Lost Keys” (nominacja do tegorocznego Fryderyka) to nadzwyczaj udana próba wykorzystania improwizacji
podczas sesji nagraniowej. Jednak jazz wydaje się tu być nie celem, a środkiem do uchwycenia czegoś jeszcze – istoty grania na żywo.
Maciej, zainspirowany muzyką Arve Henriksena, poszukiwał wciąż nowych ścieżek, które połączyłyby te dwa doświadczenia. I tak właśnie spotkał An On Bast, która ma już za sobą udane eksperymenty z muzyką klasyczną. Efektem tego spotkania jest niezwykle autentyczne granie na pograniczu i pomiędzy gatunkami.
BILETY W CENIE 10 ZŁ W PRZEDSPRZEDAŻY ORAZ 15 ZŁ W DNIU KONCERTU
2011-05-29
OPERA OMNIA
Giacomo Meyerbeer – Afrykanka
Chorus, Ballet and Orchestra of The San Francisko Opera
Dyr. Maurizio Arena
Soliści: Shirley Verret, Placido Domingo
Projakt realizowany przy wsparciu Miasta Poznań.
Patronat medialny:
www.operaomnia.pl
2011-05-31
FEFER/REVIS/TAYLOR
KONCERT Z CYKLU NOWY WIEK AWANGARDY
Avram Fefer: saxophones
Eric Revis: bass
Chad Taylor: drums
Avram Fever to muzyk w naszym kraju właściwie nieznany, a wielka to szkoda. Wywodzący się z nowojorskiej sceny freejazzowej i regularnie tam koncertujący m.in. z Royem Campbellem, Pheeroanem akLaffem, Joe McPheem, Matem Manerim, Michael Bisio, Stevem Swellem. To muzyk bliski free jazzowej tradycji (chociaż jego korzenie sięgają także acid jazzu), ale tej bardzo melodyjnej, opartej na komponowanych tematach, w dużej mierze wolnej od wpływów nowojorskiego downtownu - podchodzi on 'serio' do granej przez siebie muzyki. Tutaj "wygładzają" nieco jej oblicze partnerujący mu basista Eric Revis (od 1997 roku stały współpracownik Brandforda Marsalisa) oraz znakomity perkusista Chad Taylor, będący jakby pomostem między Nowym Jorkiem a sceną chicagowską. Fever ma niemałą zdolność tworzenia intrygujących, łatwo zapadających w pamięć i ucho tematów (czasem pobrzmiewają w nich dalekie echa muzyki żydowskiej), którą z powodzeniem wykorzystuje (ale nie nadużywa) - nie popada w przesadę, a melodykę dawkuje z rozsądnym umiarem. I chociaż muzyka czasem grana jest jakby na granicy ekstatycznego uniesienia, trio nigdy nie czyni jej zbyt prostą, piękną, przewidywalną. Słuchaczy na koncercie czeka więc spora dawka komunikatywnego free jazzu!